Feist / fot. Mary Rozzi / oficjalna strona artystki

Feist

 
kraj: Kanada
gatunek: folk, indie rock, alternatywa

Pseudonim artystyczny kanadyjskiej piosenkarki Leslie Feist wykonującej muzykę z pogranicza gatunków indie, folku i alternatywy. Ma na swoim koncie współpracę z Broken Social Scene, Gonzalezem, Chilly, Peaches, Manu Chao, Postal Service, Mocky, Jamie Lidellem, Jane Birkin, Apostle Of Hustle i Kings Of Convenience. Zadebiutowała w 1999 roku i wydała jak na razie cztery albumy, z których ostatni ukazał się w 2007 roku.

Urodziła się 13 lutego 1976 roku w Nowej Szkocji. Początki jej kariery muzycznej to występy z kanadyjskim punk rockowym zespołem Placebo (nie mającym nic wspólnego z brytyjskim zespołem o takiej samej nazwie). Występowała z nimi pięć lat. Pierwszym poważnym występem artystki był support zespołu Ramones, jaki dała wraz Placebo (była to nagroda za zwycięstwo w szkolnym konkursie kapel.

Mając dziewiętnaście lat, podczas pierwszej trasy koncertowej artystka straciła głos. Przeprowadziła się do Toronto, aby spotkać się z lekarzem specjalistą. Ten zabronił jej śpiewania, więc przez sześć miesięcy Leslie mieszkając w suterenie grała tylko na gitarze. W 1999 roku grała na gitarze w zespole rockowym, supportującym przez sześć miesięcy najlepszą kanadyjską kapelę rockową Tragically Hip. Postanowiła jednak rozpocząć karierę solową i wydała swój pierwszy album, zatytułowany "Monarch (Lay Your Jewelled Head Down)". Krążek sprzedawała wprost ze sceny, podczas swoich koncertów.

W 2000 roku jej współlokatorka Peaches wydała płytę "Teaches of Peaches", która stała się kultowym wręcz wydawnictwem. Album powstał we współpracy z Feist, która udzielała się na nim wokalnie. Wspierała swoja współlokatorkę podczas koncertów – również w Europie. Występowała wtedy pod pseudonimem Bitch Lap-Lap. Na scenie ubrana była w kubański strój do aerobiku z pacynką zrobioną ze skarpetki i rapowała kiepskim hiszpańskim.

Kolejny krok w rozwoju kariery muzycznej to występ na pierwszym albumie Gonzalesa wydanym w Europie w 2000 roku. W międzyczasie Feist pracowała nad własnymi nowymi utworami. W tym samym okresie wraz z przyjaciółmi postanowili napisać nowe piosenki i wykonać je na koncercie zaplanowanym na miesiąc później. Koncert został nazwany "Broken Social Scene" ze względu na wydany rok wcześniej album instrumentalny o takiej nazwie, którego twórcy stwierdzili, że nigdy nie zagrają go na żywo.

W 2001 roku Feist nagrała wokale na płytę Broken Social Scene "You Forgot It In People". Podczas trasy z Gonzalesem zimą 2002/2003 nagrała kilka swoich utworów z domowych taśm demo oraz kilka coverów które oboje lubili. Trzy nagrania z tych sesji znalazły się n płycie Feist "Let It Die".

Drugi solowy album wokalistki to płyta bardzo plastyczna, ekspresyjna, przepełniona uczuciami i pełna dobrej zabawy. Jest płytą silnie skoncentrowaną na wokalu, umiejętnie skonstruowaną wokół uwodzicielskiego głosu jhai (swobodny sposób śpiewania i wyrażania poprzez śpiew emocji - nigdy nie jest ofensywny, co pozwala na swobodny wpływ uczuć każdego słuchacza). Album wypełniają minimalistyczne aranżacje nowoczesnego popu, nastrój tworzony jest przez melodie, bardzo duże znaczenie ma na płycie rytm.

18 kwietnia 2006 roku artystka wydała swój trzeci solowy album zatytułowany "Open Season". Znajduje się na nim trzynaście zremisowanych utworów z płyty "Let It Die". Krążek miał być z początku wydany tylko w Kanadzie, jednak ukazał się również na całym świecie.

Rok później ukazał się jak do tej pory ostatni album artystki "The Remainder", zawierający całkiem nowy materiał. Był to najlepiej sprzedający się album w 2007 roku w sklepach iTunes. Zdobył nagrodę Juno w 2008 roku na najlepszy album pop i najlepszy album roku.

Aktualnie Feist pracuje wspólnie z Kings Of Convenience nad albumem "Republic of Two", duetem z Mocky’m na jego nową płytę "Are and Be", napisała piosenkę dla Jane Birkin na jej najnowsze wydawnictwo. Ponadto można ja usłyszeć u Apostle Of Hustle. Rozpoczęła się również praca nad nowym albumem Broken Social Scene.

Słuchaj w serwisie RMF ON:

RMF Alternatywa

Metals
Metals
1. The Bad In Each Other • 2. Graveyard • 3. Caught A Long Wind • 4. How Come You Never Go There • 5. A Commotion • 6. The Circle Married The Line • 7. Bittersweet Melodies • 8. Anti Pioneer • 9. The Undiscovered First • 10. Cicadas And Gulls • 11. Comfort Me • 12. Get It Wrong, Get It Right
My Moon My Man
My Moon My Man
1. My Moon My Man
The Reminder
The Reminder
1. So Sorry • 2. I Feel It All • 3. My Moon My Man • 4. The Park • 5. The Water • 6. Sealion • 7. Past in Present – • 8. The Limit to Your Love • 9. 1234 • 10. Brandy Alexander • 11. Intuition • 12. Honey Honey • 13. How My Heart Behaves
Open Season
Open Season
1. Mushaboom (Postal Service remix) • 2. The Buildup (Kings of Convenience with Feist) • 3. The Simple Story (Jane Birkin and Feist) • 4. Elle aime (Albin de la Simone featuring Feist) • 5. One Evening (Gonzales solo piano version) • 6. Inside + Out (acoustic BBC session) • 7. Mushaboom (Red Demos version) • 8. Tout doucement (version from French release of Let It Die) • 9. Gatekeeper (alternate version) • 10. Lonely Lonely (Frisbee'd remix) • 11. Gatekeeper (DoRight remix) • 12. Lovertits (Feist/Gonzales cover of Peaches) • 13. When I Was a Young Girl (VV remix)
Let It Die
Let It Die
1. Gatekeeper • 2. Mushaboom • 3. Let It Die • 4. One Evening • 5. Leisure Suite • 6. Lonely Lonely • 7. When I Was A Young Girl • 8. Secret Heart • 9. Inside And Out • 10. Tout Doucement • 11. Now At Last
Monarch (Lay Your Jewelled Head Down)
Monarch (Lay Your Jewelled Head Down)
1. It's Cool to Love Your Family • 2. The Onliest • 3. La Sirena • 4. One Year A.D. • 5. Monarch • 6. That's What I Say, It's Not What I Mean • 7. Flight #303 • 8. Still True • 9. The Mast • 10. New Torch
1234  2007
Gatekeeper  2004
How Come You Never Go There  2011  
I Feel It All  2007
Inside And Out  2004
Mushaboom (Postal Service Mix)  2006
My Moon My Man  2007
One Evening  2004
So Sorry  2007
The Limit To Your Love  2007
Zobacz także:

Jamie LidellManu ChaoBoys NoizeJaga JazzistJames BlakeLenka