Lyle Lovett / fot. oficjalna strona artysty

Lyle Lovett


kraj: USA
gatunek: country, folk, pop rock
dekady: 1980, 1990, 2000
Prawdziwe nazwisko Lyle Pearce Lovett. Amerykański piosenkarz, autor tekstów i aktor. Obraca się w kręgu muzyki country, folku, swinga, bluesa, jazzu, a nawet muzyki gospel. Na swoim koncie ma udział w takich filnach, jak „The Player”, „Short Cuts”, „Prêt-à-Porter”, „The Opposite of Sex”, czy „Cookie's Fortune”. Prywatnie był przez chwilę mężem aktorki, Julii Roberts.

Urodził się 1 listopada 1957 roku w małym miasteczku Klein, w Teksasie, w luterańskiej rodzinie na farmie koni. Jest absolwentem germanistyki i dziennikarstwa na teksańskim uniwersytecie, na którym sąsiadował drzwi w drzwi z piosenkarzem country - Robertem Earlem Keenem. Już podczas studiów zaczął występować na folkowych festiwalach i w lokalnych klubach śpiewając covery oraz piosenki swojego autorstwa.

W 1984 roku piosenkę jego autorstwa „If I Were the Woman” zaśpiewała Nanci Griffith. Utwór znalazł się na jej albumie „Once in a Very Blue Moon”, on zaś pojawił się rok później na jej krążku „Last of the True Believers”. W tym samym roku demo Lovetta usłyszał Guy Clark i przedstawił ją w MCA Records. W następnym roku doprecyzowano już szczegóły jego kontaktu z wytwórnią.

Umowę z MCA / Curb podpisał w 1986 roku, a rok później wydał swój debiutancki longplay „Lyle Lovett”, który zebrał bardzo dobre recenzje. Pięć singli pochodzących z tego wydawnictwa – „Farther Down the Line”, „Cowboy Man”, „God Will”, „Why I Don't Know” oraz „Give Back My Heart” trafiło na listę Top 40. Mimo tej niespodziewanie dobrej pozycji wyjściowej – stało się jasne, że country nie do końca jest tym, co chce dalej śpiewać artysta, mimo, że w warstwie brzmieniowej to właśnie ono dominowało. W swojej twórczości zwracał się także ku jazzowi, folkowi i popie, niemniej jednak to wciąż country wyznaczało ramy kompozycyjne.

Dwa lata później wydał swój drugi longplay – „Pontiac”, który w pełni ukazał, jak eklektyczny w swoich zainteresowaniach jest Lovett, idąc teraz w kierunku popu i rocka. Krążek powoli, lecz konsekwentnie pracował na osiągnięcie złotego statusu. Single – „She’s No Lady” i „I Loved You Yesterday” znalazły się w notowaniu Top 30. Nie ulegało jednak wątpliwości, że country w wykonaniu artysty jest już w zaniku. Nowy album przyciągnął bowiem wystarczająco dużą nową rzeszę fanów spod znaku mainstreamowego popu, że zapewniło mu to silną pozycję na rynku.

By wzmocnić „Pontiaca” założył własny zespół – His Large Band, składający się z gitarzystów, wiolonczelistów, pianistów, harfiarzy i chórku gospel w wykoaniu Francie Reed.

Jego trzecia płyta – „Lyle Lovett and His Large Band” trafiła na półki sklepowe rok później. Tak, jak poprzednie krążek spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony fanów, co przełożyło się na bardzo dobrą sprzedaż i w efekcie na złoty status. Znów w warstwie brzmieniowej słychać było ciekawą różnorodność gatunków, w tym jazzu. Mimo tych sukcesów album zdołał wylansować zaledwie jeden hit – „I Married Her Just Because She Looks Like You”. Niemniej jednak, wśród kompozycji znalazł się także cover słynnego nagrania Tammy Wynette – „Stand by Your Man”, który również został dostrzeżony przez słuchaczy.

W tym czasie artysta przeprowadził się do Kalifornii, co jeszcze bardziej podkreślało jego rozbrat z muzyką country. Na następne dwa lata osiadł w Los Angeles i rozpoczął pracę nad swoją czwartą płytą. Równocześnie zdążył wyprodukować longplay Waltera Hyatta - „King Tears” (1990), zaśpiewać na krążku Leo Kottkego – „Great Big Boy” (1991) oraz scoverować utwór „Friend of the Devil”, który znalazł się na albumie „Deadicated”, poświęconym Grateful Dead.

W tym samym roku zadebiutował jako aktor w obrazie Roberta Altmana – „The Player”, który swoją premierę miał wiosną 1992 roku. Kilka miesięcy później na półki sklepowe trafił jego czwarty album – „Joshua Judges Ruth”. Tym razem dominowały na nim elementy heavy gospel I R&B. Był to największy sukces komercyjny w jego dotychczasowej karierze. Oczywiście pokrył się złotem, choć pozostał w całości ignorowany przez rozgłośnie grające country, natomiast stacje popowe przyjęły wydawnictwo bardzo gościnnie.

Piosenkarz osiągnął niezaprzeczalny sukces komercyjny i stał się gwiazdą. Ale jego popularność w kolorowej prasie bynajmniej nie brała się z tego faktu. Wszystko za sprawą romansu z gwiazdą filmową, Julią Roberts, który wybuchł na planie obrazu „The Player”. Para po trwającym trzy tygodnie romansie – w czerwcu 1993 roku - stanęła na ślubnym kobiercu w Marion, w stanie Indiana.

Jego pierwszym przedsięwzięciem po zawarciu małżeństwa był udział w kolejnym filmie Altmana – „Short Cuts”. Tymczasem praca w studiu nagraniowym utknęła w martwym punkcie aż do następnego roku, gdy na rynku pojawił się kolejny longplay artysty – „I Love Everybody”. Złożyły się na niego piosenki napisane jeszcze pod koniec lat 70. i na początku kolejnej dekady. Wciąż konsekwentnie odchodził brzmieniowo od country. Po raz pierwszy jednak nagrywał bez przysłowiowego „parcia na sukces”. I okazało się, że to najlepsze, co mógł zrobić. Album znalazł się na 26. miejscu, a z zestawienia zszedł dopiero po 13 tygodniach, pokrywając się wcześniej złotem.

Niestety małżeństwo z Roberts nie przetrwało próby czasu i rozpadło się wiosną 1995 roku, a resztę roku piosenkarz spędził na koncertowaniu i pisaniu nowych piosenek. Mimo wszystko, udało im się pozostać przyjaciółmi, czego efektem była zaśpiewana przez Julię piosenka w filmie „Stepmom”, autorstwa Townesa Van Zaneta, a nagrana kiedyś przez Lovetta.

W lecie następnego roku wydał pierwszy od czasów „Pontiaca” album zdominowany muzyką country – „The Road to Ensenada”, lądując na 4. pozycji w notowaniach country. Co ciekawe, longplay dobrze radził sobie także na listach przebojów muzyki pop, lądując na 24. miejscu.

Dwa lata później na rynek trafiło dwupłytowe wydawnictwo piosenkarza – „Step Inside This House”, na który złożyły się utwory ulubionych tekściarzy Lovetta, głównie z Teksasu.

W 1999 roku wydał nowy album koncertowy – „Live in Texas”, a w następnym roku ścieżkę dźwiękową do filmu Altmana – „Dr. T. & the Women”.

Kolejny raz media zainteresowały się nim na wiosnę 2002 roku, gdy zaatakował go byk na farmie jego wujka, w Teksasie. Po tym wypadku piosenkarz dochodził do siebie aż pół roku i w lecie następnego roku mógł pojechać wreszcie w zapowiadaną trasę koncertową.

W 2003 roku premierę miała kompilacja „Smile”, z utworami z różnych sountracków oraz kolejny longplay – „My Baby Don't Tolerate”.

Jak dotąd ostatnią płytą w jego dyskografii jest krążek „It's Not Big It's Large” z 2007 roku.

It's Not Big It's Large
It's Not Big It's Large
1. Tickle Toe • 2. I Will Rise Up/Ain't No More Cane • 3. All Downhill from Here • 4. Don't Cry a Tear • 5. South Texas Girl • 6. This Traveling Around • 7. Up in Indiana • 8. The Alley Song • 9. No Big Deal • 10. Make It Happy • 11. Ain't No More Cane • 12. Up in Indiana (acoustic)
Smile
Smile
1. Blue Skies • 2. Straighten Up and Fly Right • 3. Gee Baby, Ain't I Good to You • 4. Smile • 5. Moritat • 6. Summer Wind • 7. What'd I Say • 8. Till It Shines • 9. You've Got a Friend in Me • 10. Walking Tall • 11. Pass Me Not • 12. I'm a Soldier in the Army of the Lord (traditional)
My Baby Don't Tolerate
My Baby Don't Tolerate
1. Cute as a Bug • 2. My Baby Don't Tolerate • 3. The Truck Song • 4. In My Own Mind • 5. Nothing But a Good Ride • 6. Big Dog • 7. You Were Always There • 8. Wallisville Road • 9. Working Too Hard • 10. San Antonio Girl • 11. Nashville • 12. Election Day • 13. I'm Going to Wait • 14. I'm Going to the Place
Anthology, Vol. 1: Cowboy Man
Anthology, Vol. 1: Cowboy Man
1. The Truck Song • 2. Cowboy Man • 3. God Will • 4. Farther Down the Line • 5. This Old Porch • 6. Why I Don't Know • 7. If I Were the Man You Wanted • 8. San Antonio Girl • 9. If I Had a Boat • 10. Give Back My Heart • 11. I Loved You Yesterday • 12. Walk Through the Bottomland • 13. L.A. County • 14. Which Way Does That Old Pony Run • 15. If You Were to Wake Up
Dr. T & The Women
Dr. T & The Women
1. Dr. T's Theme • 2. Opening Credits • 3. Mall Women • 4. The Fountain • 5. The Bree Shuffle • 6. Golf Cart Love • 7. The Bridal Shower • 8. You've Been So Good Up Till Now • 9. She's Already Made Up Her Mind • 10. Lady Of The Lake • 11. Dr. T's Theme (Reprise) • 12. The Screen Door • 13. The Wedding • 14. Go Away With Me • 15. The Crash • 16. Ain't It Somethin'
Live in Texas
Live in Texas
1. Penguins • 2. I've Been to Memphis • 3. That's Right (You're Not from Texas) • 4. Nobody Knows Me • 5. If I Had a Boat • 6. North Dakota • 7. She's No Lady • 8. Here I Am • 9. What Do You Do? • 10. Wild Women Don't Get the Blues • 11. M-O-N-E-Y • 12. You Can't Resist It • 13. Church • 14. Closing Time
Step Inside This House
Step Inside This House
CD1: • 1. Bears • 2. Lungs • 3. Step Inside This House • 4. Memphis Midnight/Memphis Morning • 5. I've Had Enough • 6. Teach Me About Love • 7. Sleepwalking • 8. Ballad of the Snow Leopard and the Tanqueray Cowboy • 9. More Pretty Girls Than One • 10. West Texas Highway • 11. Rollin' By • CD2: • 1. Texas Trilogy: Daybreak • 2. Texas Trilogy: Train Ride • 3. Texas Trilogy: Bosque County Romance • 4. Flyin' Shoes • 5. Babes in the Woods • 6. Highway Kind • 7. Lonely in Love • 8. If I Needed You • 9. I'll Come Knockin' • 10. Texas River Song (traditional)
The Road to Ensenada
The Road to Ensenada
1. Don't Touch My Hat • 2. Her First Mistake • 3. Fiona • 4. That's Right • 5. Who Loves You Better • 6. Private Conversation • 7. Promises • 8. It Ought To Be Easier • 9. I Can't Love You Anymore • 10. Long Tall Texan • 11. Christmas Morning • 12. The Road To Ensenada • 13. The Girl in the Corner (hidden track)
I Love Everybody
I Love Everybody
1. Skinny Legs • 2. Fat Babies* • 3. I Think You Know What I Mean • 4. Hello Grandma • 5. Creeps Like Me • 6. Sonja • 7. They Don't Like Me • 8. Record Lady • 9. Ain't It Somethin' • 10. Penguins • 11. The Fat Girl • 12. La To The Left • 13. Old Friend • 14. Just The Morning • 15. Moon On My Shoulder • 16. I've Got The Blues • 17. Good-Bye To Carolina • 18. I Love Everybody
Joshua Judges Ruth
Joshua Judges Ruth
1. I've Been To Memphis • 2. Church • 3. She's Already Made Up Her Mind • 4. North Dakota • 5. You've Been So Good Up To Now • 6. All My Love Is Gone • 7. Since The Last Time • 8. Baltimore • 9. Family Reserve • 10. She's Leaving Me Because She Really Wants To • 11. Flyswatter/Ice Water Blues (Monte Trenckmann's Blues) • 12. She Makes Me Feel Good
Lyle Lovett and His Large Band
Lyle Lovett and His Large Band
1. The Blues Walk (Instrumental) • 2. Here I Am • 3. Cryin' Shame • 4. Good Intentions • 5. I Know You Know • 6. What Do You Do/The Glory of Love • 7. I Married Her Just Because She Looks Like You • 8. Stand by Your Man • 9. Which Way Does That Old Pony Run • 10. Nobody Knows Me • 11. If You Were to Wake Up • 12. Once Is Enough
Pontiac
Pontiac
1. If I Had a Boat • 2. Give Back My Heart • 3. I Loved You Yesterday • 4. Walk Through the Bottomland • 5. L.A. County • 6. She's No Lady • 7. M-O-N-E-Y • 8. Black and Blue • 9. Simple Song • 10. Pontiac • 11. She's Hot to Go
Lyle Lovett
Lyle Lovett
1. Cowboy Man • 2. God Will • 3. Farther Down the Line • 4. This Old Porch • 5. Why I Don't Know • 6. If I Were the Man You Wanted • 7. You Can't Resist It • 8. The Waltzing Fool • 9. An Acceptable Level of Ecstasy (The Wedding Song) • 10. Closing Time
Cowboy Man  1986
Farther Down the Line  1986
If I Were the Man You Wanted  1986
Why I Don't Know  1986
Zobacz także:

Tammy WynetteThe Chieftains