Shining (Norway) / fot. A. Benjaminsen / oficjalna strona zespołu

Shining (Norway)


kraj: Norwegia
gatunek: industrial, metal progresywny, jazz fusion
dekady: 1990, 2000
Norweska grupa grająca różne odmiany metalu: alternatywnego, awangardowego, industrialnego i progresywnego. Do swoich brzmień włączają także elementy jazz fussion. Obecnie w skład zespołu wchodzą: Jørgen Munkeby (saksofon, gitary, Akai EWI, wokal), Torstein Lofthus (perkusja), Tor Egil Kreken (bas), Bernt Moen (instrumenty klawiszowe) i Even Helte Hermansen (gitara).

Zaczynali w 1999 roku jako akustyczno-jazzowy kwartet. W miarę upływu lat ich muzyka stała się bardziej eksperymentalna – włączyli do niej dużo elementów metalu i progresywnego rocka oraz klasycznej muzyki XIX i XX wieku. Zespół założył Jørgen Munkeby – multiinstrumentalista grający głównie na saksofonie, od 1994 roku członek Jaga Jazzist. Przeniósł się do Oslo, aby studiować w tamtejszej Academy of Music. Potrzebował sformować zespół na koncert, którego termin miał już zarezerwowany. Ponieważ nie znał w mieście nikogo, do wspólnego grania zaprosił innych studentów. Byli to - basista Aslak Hartberg, perkusista Torstein Lofthus i pianista Morten Qvenild.

Pierwszy album zatytułowany „Where the Ragged People Go”, ukazał się 5 listopada 2001 roku. Norweska scena jazzowa była wówczas zdominowana przez odmianę future jazz, której pionierami byli Bugge Wesseltoft i Nils Peter Molvær. Shining, grając współczesną odmianę akustycznego jazzu, wzbudziło spore zainteresowanie wśród publiczności. Ich brzmienie było inspirowane dokonaniami Johna Coltrane’a i Ornette Colemana. Na drugiej płycie, „Sweet Shanghai Devil”, wydanej w 2003 roku przez Jazzland Recordings, spróbowali wyjść poza ramy jazzu, choć w głównej mierze było to wciąż granie bardzo akustyczne.

Jednak największe zmiany przyniosła trzecia płyta grupy, „In the Kingdom of Kitsch You Will Be a Monster”, wydana dwa lata później. Do elementów jazzu, znanych z poprzedniego krążka, dołączyło dużo progresywnego rocka i metalu. Wśród instrumentarium pojawiły się elektryczne gitary i syntezatory, a kontrabas został zastąpiony przez elektryczny bas. Muzycy nie zrezygnowali jednak z użycia mniej popularnych instrumentów, takich jak akordeon, organy kościelne, fisharmonia czy celesta.

Zespół podpisał kontrakt z wytwórnią Rune Grammofon, specjalizującą się w wydawaniu płyt z muzyką eksperymentalną i improwizowaną. Zmienili także sposób nagrywania utworów – zamiast tak zwanej „setki” (za jednym podejściem), postanowili rejestrować osobno każdy instrument, a całość miksować później w studio.

Munkeby przyznał, się że główną inspiracją do zmiany brzmienia był zespół Motorpsycho. Wpływ na brzmienie płyty miał także francuski kompozytor i organista Olivier Messiaen. Ta zmiana okazała się dużym sukcesem – album został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków na całym świecie. Zdobył też Alarm Award w kategorii Najlepszego Albumu Jazzowego w 2006 roku.

Tuż po nagraniu płyty, a jeszcze przed jej wydaniem, grupę opuścił pianista Morten Qvenild. Jego miejsce zajął Andreas Hessen Schei. Do kolejnej zmiany personalnej doszło w 2007 roku, gdy ze składem pożegnał się basista Aslak Hartberg. Zastąpił go Morten Strøm.

W 2007 roku ukazała się czwarta płyta zespołu – „Grindstone”, na której zespół zaprezentował udoskonalone, niż na poprzednich wydawnictwach, brzmienie. Kompozycje stały się bardziej zwięzłe, a stylistyka mocniejsza, choć z drugiej strony pojawiły się również łagodniejsze utwory. Słychać było ponadto silne inspiracje klasyką oraz noise i drone. Tak jak poprzedni krążek, ten również zdobył Alarm Award w tej samej kategorii.

W październiku 2007 roku zespół supportował grupę Enslaved. Na zakończenie występów muzycy obu zespołów wykonywali wspólnie nową wersję utworu grupy King Crimson „21st Century Schizoid Man”. Po obejrzeniu jednego z wykonań tego coveru, komitet programowy festiwalu Moldejazz zaprosił oba zespoły do zaprezentowania 90 minutowego wspólnego show. Jego rezultatem był „Nine Nights in Nothingness – Glimpses of Downfall” – znany także jako „The Armageddon Concerto” – wykonany po raz pierwszy na festiwalu Moldejazz, 19 lipca 2008 roku. Koncert składał się z dziewięciu części – pięć z nich skomponował Jørgen Munkeby, a cztery Ivar Bjørnson z Enslaved. Całość była inspirowana norweską mitologią, apokalipsą i science fiction, a opowiadała o zagładzie świata i jego nowym początku. Muzycznie odwoływała się do bardzo szerokiej gamę muzyków – od György Ligetiego i Oliviera Messiaena, przez John Coltrane’a, aż po Sun O i The Beatles. Muzycy obu zespołów są wymieniani jako główne gwiazdy Roadburn Festival, który ma się odbyć w kwietniu 2010 roku.

Piąta płyta zespołu, zatytułowana „Blackjazz”, ukazała się w połowie stycznia 2010 roku. Tytuł miał określać brzmienie zespołu, obecnie jeszcze mocniejsze, niż na poprzednich wydawnictwach. Muzycy ograniczyli także instrumentarium – Mukenby skupił się na graniu na gitarze i saksofonie. Zbliżyło ich to do formy prezentowanej podczas koncertów. Na potrzeby wykonań na żywo postanowili ponownie zaaranżować swoje wcześniejsze utwory. Poza tym krążek jest wyraźnie inspirowany twórczością Enslaved. Utwór „Fisheye” to nowa wersja siódmej części „The Armageddon Concerto”. Winylowa edycja zawiera bonus w postaci studyjnej wersji pierwszej części koncertu. Cały longplay zamyka wykonywany wcześniej na żywo cover King Crimson „21st Century Schizoid Man”, w którym gościnnie zaśpiewał Grutle Kjellson z Enslaved.

Blackjazz
Blackjazz
1. The Madness and the Damage Done, Pt. 1 • 2. Fisheye • 3. Exit Sun, Pt. 1 • 4. Exit Sun, Pt. 2 • 5. HEALTER SKELTER • 6. The Madness and the Damage Done, Pt. 2 • 7. Blackjazz Deathtrance • 8. Omen • 9. 21st Century Schizoid Man
Grindstone
Grindstone
1. In the Kingdom of Kitsch You Will Be a Monster • 2. Winterreise • 3. Stalemate Longan Runner • 4. To Be Proud of Crystal Colors is to Live Again • 5. Moonchild Mindgames • 6. The Red Room • 7. ASA NISI MASA • 8. To Be Proud of Crystal Colors is to Live Again • 9. Psalm • 10. -... .- -.-. .... • 11. 1:4:9 • 12. Fight Dusk with Dawn
In the Kingdom of Kitsch You Will Be a Monster
In the Kingdom of Kitsch You Will Be a Monster
1. Goretex Weather Report • 2. REDRUM • 3. Romani • 4. Perdurabo • 5. Aleister Explains Everything • 6. 31=300=20 (It is by Will Alone I Set My Mind in Motion) • 7. Where Death Comes to Cry • 8. The Smoking Dog • 9. Magazine RWRK • 10. You Can Try the Best You Can
Sweet Shanghai Devil
Sweet Shanghai Devil
1. Firewalker • 2. Where Do You Go Christmas Eve? • 3. Jonathan Livingston Seagull • 4. Sink • 5. Shanghai Devil • 6. Misery's Child • 7. Celloan Eyes • 8. Herbert West-Reanimator/After the Rain
Where the Ragged People Go
Where the Ragged People Go
1. Spooks in the Hall • 2. The Fool • 3. Small Steps • 4. Dalton City • 5. Randomizer • 6. Song of a Long Gone Girl • 7. Hell's Bells • 8. The Fool
21st Century Schizoid Man  2010
Zobacz także:

Jaga JazzistKing CrimsonThe Beatles