Yann Tiersen / fot. Emmanuel Bacqet / Oficjalna strona artysty

Yann Tiersen


kraj: Francja
gatunek: filmowa, piosenka francuska
dekady: 1990, 2000
Jego dwie pierwsze płyty zostały wydane w nakładzie 1000 egzemplarzy. Pierwszy soundtrack z utworami Yanna Tiersena znalazł ponad milion nabywców. Francuz do dziś kojarzony jest przede wszystkim z muzyką do filmu "Amelia" Jean-Pierre’a Jeuneta.

Yann Tiersen urodził się w 1970 roku w Brest, ale dorastał w Rennes, gdzie ćwiczył na podarowanych przez dziadka skrzypcach, a ojciec uczył 6-letnigo Yanna gry na fortepianie. Zainspirowany później twórczością Davida Bowie i Joy Division Yann Tiersen stanął za klawiszami w punkowym zespole Wart.

W 1992 roku przeniósł się do Paryża, gdzie zaczął pisać muzykę do sztuk teatralnych i filmów krótkometrażowych. Utwory te stały się inspiracją do nagrania płyty "La Valse Des Monstres" w 1995. Fortepian, skrzypce i charakterystyczne akordeonowe walce usłyszeć można było rok później w "Rue Des Cascades". Druga płyta Yanna nosi nazwę ulicy, obok której kompozytor mieszkał w Paryżu. Trzecia, swój tytuł zawdzięczająca latarni z Ouessant, powstała po kilkumiesięcznym pobycie na wyspie w 1997 roku. "Le Phare" (czyli "latarnia") zainteresowała kilku francuskich reżyserów i cieszyła się sporym zainteresowaniem po którym reedytowano dwie pierwsze płyty kompozytora.

W 1999 Yann Tiersen zwrócił się delikatnie w stronę rocka, a dwa lata później wydał "L’Absente" nagrane z pomocą muzyków Wiedeńskiej Orkiestry Symfonicznej oraz przy wsparciu wielu gości. Kiedy Tiersen pracował nad piątym albumem reżyser Jean-Pierre Jeunet usłyszał przypadkiem w samochodzie jeden z jego utworów i postanowił wykorzystać w oprawie do filmu "Amelia". Do 8 już gotowych kompozycji z poprzednich płyt Tiersen dograł 10 kolejnych, utrzymanych w podobnej stylistyce. Dopiero na oficjalnej premierze zobaczył obraz do którego stworzył oprawę dźwiękową.

Drugi soundtrack w karierze Yanna Tiersena powstał w 2003 roku do niemieckiego filmu "Good bye Lenin!". 20 dni 2004 roku Tiersen poświęcił na nagranie wspólnej płyty z Shannon Wright. Kompozycje powstały w nietypowym dla Francuza, ekspresowym tempie, a krążek ukazał się pod koniec roku. Po kolejnej wizycie na wyspie Ouessant swoją premierę miała różnorodna stylistycznie "Les Retrouvailles" na której obok dźwięków fortepianu, skrzypiec i akordeonu usłyszeć można gitarę elektryczną.

Po wydaniu każdej płyty Yann Tiersen chętnie koncertuje. Ze swoją muzyką dociera do Hiszpanii, Węgier, Irlandii, Japonii czy Singapuru. Mieszka wraz z żoną i córką w Paryżu.

Słuchaj w serwisie RMF ON:

RMF ClassicRMF Muzyka Filmowa

Dust Lane
Dust Lane
1. Amy • 2. Dust Lane • 3. Dark Stuff • 4. Palestine • 5. Chapter Nineteen • 6. Ashes • 7. Till The End • 8. Fuck Me
Les Retrouvailles. Black Session
Les Retrouvailles. Black Session
CD 1: • 1. Western • 2. Kala • 3. Loin Des Villes • 4. La Veillee • 5. Plus D'hiver • 6. A Ceux Qui Sont Malades Par Mer Calme • 7. A Secret Place • 8. Le Matin • 9. Les Enfants • 10. Le Jour De L'ouverture • 11. La Boulange • 12. La Plage • 13. Mary • 14. 7:PM • 15. Les Retrouvailles • 16. La Jetee • CD 2: • 1. Sur Le Fil • 2. Geronimo • 3. Life On Mars • 4. La Rupture • 5. Monochrome • 6. Les Bras De Mer • 7. Roma Amor • 8. Tout Est Calme • 9. A Ton Etoile • 10. La Crise • 11. Les Forges • 12. La Noyee • 13. Ginette • 14. La Terrasse • 15. Bon Voyage • 16. Le Quartier
La Noyee  2005
A Quai
J'y Suis Jamais Alle / La Valse d'Amelie
Les Jours Tristes
Soir de Fete
Zobacz także:

David BowieJoy DivisionGraftmann