Public Enemy

Public Enemy


kraj: USA
gatunek: hip hop
dekady: 1980, 1990, 2000
Public Enemy - najbardziej wpływowa grupa hiphopowa lat 80. Niepoprawni politycznie rewolucjoniści rapu, zasłynęli z ostrych tekstów, agresywnych rymów i ulicznego brzmienia. Albumy „ Yo!Bum rush the show”, “It takes a million of nations to hold us back” oraz “Fear of a black planet” stanowią hip-hopową Biblię.

Public Enemy, znany też jako PE, należy do jednych z najstarszych, najostrzejszych i politycznie najbardziej radykalnych grup rapowych. Zespół powstał w 1982 roku z inicjatywy Chucka D i Hanka Shocklee. Chuck D podjął się wówczas pisania tekstów, Shocklee przyjął natomiast obowiązki głównego twórcy hałaśliwych podkładów dźwiękowych, miksowanych z fragmentów nagrań różnych artystów. W składzie znalazło się także kilku innych wokalistów i realizatorów nagrań: Terminator X (Norman Rogers), Professor Griff (Richard Griffin), Flavor Flav, James Allen i Mike Williams.

Public Enemy zadebiutowali w 1987 roku albumem "Yo! Bum Rush The Show". Wraz z pojawieniem się tej płyty wielu młodych, czarnych Amerykanów odnalazło swoją tożsamość w prowokacyjnych i odważnych tekstach.

Następny krążek "It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back" wydany rok później, osiągnął status platyny. W 1990 roku, gdy na rynku dostępny był już trzeci album grupy "Fear Of A Black Planet", usunięto z jej szeregów Professora Griffa. Jak się później okazało, powodem rozstania były antysemickie poglądy Griffa wyrażane na wcześniejszych albumach. Wkrótce potem zaangażowano Jamesa Normana. Trzecia płyta okazała się dużym sukcesem i sprzedała się w ogromnym nakładzie.

Polityczny przekaz zaadresowany do szerokiego grona odbiorców spotkał się z aprobatą wielu słuchaczy na całym świecie.

Public Enemy był w drugiej połowie lat 80. i na początku 90. zespołem wyjątkowym z wielu powodów. Public Enemy mówiło o czarnej Ameryce. Każdy czarny dzieciak w Ameryce mógł się czuć wrogiem publicznym. Zespół miał duży wpływ na kształtowanie świadomości społecznej swoich słuchaczy i to dzięki temu wielu wykonawców poszło ich śladem i zaczęło mówić o poważnych sprawach.

W 1991 roku ukazał się czwarty album "Public Enemy Apocalypse '91: The Enemy Strikes Black". Serca zagorzałych fanów rozpaliły wówczas trzy znakomite single do utworów "Shut Em Down", "Nighttrain" oraz "Can't Truss It". Chuck D i spółka ostro zabrali się do pracy i już rok później przedstawili światu swój piąty krążek zatytułowany „Greatest Misses”. Płyta okazała się kompilacją sześciu nowych numerów oraz siedmiu remiksów do starych hiciorów.

Po sukcesie płyty, zespół nie spoczął na laurach i w dwa lata później zaserwował swym słuchaczom nowy album, zatytułowany "Muse Sick-N-Hour MessAge". Niestety, płyta nie okazała się tak sporym sukcesem, jak poprzednie dokonania grupy, a na kolejną "pełnometrażową" produkcję przyszło nam czekać ponad cztery lata.

Chwilowa przerwa w działalności nie zaszkodziła jednak zespołowi, a jego liderowi i współzałożycielowi pozwoliła skupić się nad solowymi projektami. Chuck D od 1989 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym Czarnych. Powszechnie poważany członek Nation of Islam. Przemawiał na ponad 500 uniwerkach, szkołach wyższych i więzieniach, poruszając często tematy edukacji, nieuczciwej polityki rządu i mediów.

W latach 1996-97 owocują efekty jego nieustannej pracy. Solowa produkcja "Autobiography of Mistachuck", własna niezależna wytwórnia muzyczna Slam Jamz, debiut pisarski "Fight The Power" okazał się bestsellerem roku 1997 w USA. W 1998 roku, po czteroletniej przerwie, Public Enemy powrócił na scenę Hip-Hop albumem "He Got Game". Okazuje się jednak, iż nie jest to zwyczajny krążek, lecz ścieżka dźwiękowa do nowego obrazu Spike'a Lee pod tym samym tytułem, pozbawiona jednak instrumentalnych utworów Aarona Coplanda. Do szeregów zespołu po latach rozłąki powraca także Professor Griff. Chłopaki nie próżnują i w niecały rok po premierze "He Got Game" atakują nowym albumem zatytułowanym "There's A Poison Goin On".

Zamieszanie wokół nowej płyty Public Enemy było spore i to jeszcze na długo przed jej oficjalną premierą. Przyczyną wszystkiego był Internet. Wszystko zaczęło się od opublikowania na macierzystej stronie zespołu utworu w formacie MP3 zatytułowanego "Swindler's Lust", a który to Chuck D zamieścił mimo ostrego sprzeciwu wytwórni Universal Music Group. Jak by tego było mało, jeszcze przed premierą w sklepach z tej samej strony pobrać można było pełną wersję online albumu "There's A Poison Goin On", co z kolei doprowadziło do ostrego sporu z wydawcą, firmą Def Jam Records. Fakt zamieszczenia albumu w kontrowersyjnym formacie MP3 nie byłby niczym nadzwyczajnym i żadną nowością w sieci, gdyby nie fakt, iż w tym samym czasie wielkie koncerny muzyczne wytoczyły proces jednemu z największych serwisów ułatwiających wolny przepływ (pobieranie) plików MP3 przez Internet.

Public Enemy lekceważąc całe to zamieszanie stał się pierwszym zespołem "dużego kalibru", który opublikował cały swój album online.

Narastające stale nieporozumienia między obiema stronami, doprowadziły w konsekwencji do odejścia zespołu z szeregów Def Jam Records.

Po odejściu z Def Jam, zespół podpisał kontrakt z Atomic Pop, wytwórnią która działa w Internecie. Ósmy album "There's A Poison Goin On" jest teraz dostępny zarówno na internetowej stronie Atomic Pop, jak i w sklepach płytowych na całym świecie.

Mimo odejścia z poprzedniej wytwórni, w 2001 roku Def Jam wypuścił na rynek album "20th Century Masters: The Millennium Collection...", zawierający 11 największych hiciorów grupy z pierwszych sześciu albumów. W 2001 roku ukazała się także druga jak do tej pory książka lidera Public Enemy zatytułowana "Anatomy of a Rap Circus Within: The Rise, Fall and Rise of Public Enemy". Rok 2002 przyniósł fanom zespołu smaczny kąsek w postaci nowego albumu. "Revolverlution", bo taki tytuł nosi kolejne wspólne dzieło wyjadaczy z Nowego Jorku

Nowy album zaoferował fanom inne niż dotychczas znane brzmienie. Na płycie nie zabrakło również politycznie zaangażowanych utworów, że wspomnę tu chociażby o "Get Your Shit Together" będącym odpowiedzią na działania, które podjął rząd amerykański po ataku terrorystycznym z 11 września 2001 roku, czy "Son Of A Bush", w którym zespół krytykuje ostatnie wybory prezydenckie i prezydenturę George'a W. Busha i byłego prezydenta Busha seniora. I jak zwykle zespół wywołał wokół siebie dużo zamieszania. Polityczne akcenty nie przypadły bowiem do gustu kierownictwu MTV, które wprowadziło zakaz emitowania teledysku nakręconego do "Gotta Give The Peeps What They Need". Powód? W tekście powyższego nagrania Chuck D używa sformułowania - Free Mumia - (chodzi o Mumia Abu Jamala, byłego członka Czarnych Panter, obecnie więźnia P.O.W. skazanego na karę śmierci), w wyniku czego szefostwo stacji uznało je jako za mocno zaangażowane politycznie i zaproponowało usunięcie wspomnianego zwrotu, co lider Public Enemy skomentował następująco: "Piszę piosenki, które w zamierzeniu mają prowokować, a nie być jakimś żartem".

Public Enemy jest niewątpliwie zespołem, który na trwałe odcisnął swe piętno w historii amerykańskiego Hip-Hop'u. Grupa może obecnie poszczycić się aż dziesięcio-albumową dyskografią, całą masą singli, kilkoma kasetami video i paroma solowymi projektami. Każda z ich płyt jest wielkim potokiem energii, który może zawstydzić wszystkich tych, którzy uważają, że potrzeba łojenia gitar i dudnienia bębnów, by osiągnąć prawdziwie ciężkie brzmienie.

Słuchaj w serwisie RMF ON:

RMF Hip Hop

Beats And Places
Beats And Places
1. Here we go again (PE tour intro 2007) • 2. Air conditioning • 3. Who’s your hero? • 4. The Flavour Flav show • 5. Electronic Slave • 6. Grand theft oil • 7. Hell no, we ain’t all right • 8. Vidiot • 9. Like it is • 10. Shit • 11. PE, break it to P.E Aces • 12. All aboard the new night train • 13. Do you wanna go our way???? • 14. If I gave you soul • 15. Air conditioning (revisited)
How You Sell Soul to a Soulless People Who Sold Their Soul?
How You Sell Soul to a Soulless People Who Sold Their Soul?
1. How You Sell Soul to a Soulless People Who Sold Their Soul • 2. Black is Back • 3. Harder Than You Think • 4. Between Hard and a Rock Place • 5. Sex, Drugs & Violence • 6. Amerikan Gangster • 7. Can You Hear Me Now • 8. Head Wide Shut • 9. Flavor Man • 10. The Enemy Battle Hymn of the Public • 11. Escapism • 12. Frankenstar • 13. Col-Leepin • 14. Radiation of a RADIOTVMOVIE Nation • 15. See Something, Say Something • 16. Long and Whining Road • 17. Bridge of Pain • 18. Eve of Destruction • 19. How You Sell Soul
Rebirth of a Nation
Rebirth of a Nation
1. Raw Shit • 2. Hard Rhymin' • 3. Rise • 4. Can't Hold Us Back • 5. Hard Truth Soldiers • 6. Hannibal Lecture • 7. Rebirth Of A Nation • 8. Pump The Music. Pump The Sound • 9. Make It Hardcore • 10. They Call Me Flava • 11. Plastic Nation • 12. Coinsequences • 13. Invisible Man • 14. Hell No We Ain't All Right! • 15. Watch The Door • 16. Field Nigga Boogie
New Whirl Odor
New Whirl Odor
1. ..And No One Broadcasted Louder Than... • 2. New Whirl Odor • 3. Bring That Beat Back • 4. 66.6 Strikes Again • 5. MKLVFKWRfeaturing Moby • 6. What A Fool Believes • 7. Makes You Blind • 8. Preachin To The Quiet • 9. Either We Together Or We Ain't • 10. Revolverlution • 11. Check What You're Listening To • 12. As Long As The People Got Somethin To Say • 13. Y'all Don't Know • 14. Either You Get It By Now Or You Don't • 15. Supermans Black In The Building
Revolverlution
Revolverlution
1. Gotta Give The Peeps What They Need • 2. Revolverlution • 3. Uzi • 4. Put it Up • 5. Can A Woman Make A Man Lose His Mind? • 6. Public Enemy Service Announcement • 7. Fight The Power - Live • 8. By The Time I Get To Arizona • 9. Post Concert Arizona • 10. Son of A Bush • 11. 54321...Boom • 12. Welcome To The Terrordome - Live • 13. B Side Wins Again • 14. Get Your Shit Together • 15. Public Enemy Service Announcement • 16. Shut Em Down • 17. Now A' Daze • 18. Public Enemy • 19. The Making Of Burn Hollywood Burn • 20. Give The Peeps What They Need • 21. What Good Is A Bomb • 22. Public Enemy
There's a Poison Goin' On
There's a Poison Goin' On
1. Dark Side Of The Wall: 2000 • 2. Do You Wanna Go Our Way? • 3. LSD • 4. Here I Go • 5. 41:19 • 6. Crash • 7. Crayola • 8. First The Sheep Next The Shepherd? • 9. World Tour Sessions • 10. Last Mass Of The Caballeros • 11. I • 12. What What • 13. Kevorkian • 14. Swindlers Lust
Muse Sick-n-Hour Mess Age
Muse Sick-n-Hour Mess Age
1. Whole Lotta Love Goin on in the Middle of Hell • 2. Theatrical Parts • 3. Give It Up • 4. What Side You On? • 5. Bedlam • 6. Stop in the Name. • 7. What Kind of Power We Got? • 8. So Whatcha Gonna Do Now • 9. White Heaven/Black Hell • 10. Race Against Time • 11. They Used to Call It Dope • 12. Aintnuttin Buttersong • 13. Live and Undrugged, Parts 1 & 2 • 14. Thin Line Between Law & Rape • 15. I Ain't Mad at All • 16. Death of a Carjacka • 17. I Stand Accused • 18. Godd Complexx • 19. Hitler Day • 20. Harry Allen's Interactive Super Highway Phone Call to Chuck D • 21. Livin in a Zoo
Apocalypse 91… The Enemy Strikes Black
Apocalypse 91… The Enemy Strikes Black
1. Lost At Birth • 2. Rebirth • 3. Nighttrain • 4. Can't Truss It • 5. I Don't Wanna Be Called Yo Niga • 6. How To Kill A Radio Consultant • 7. By The Time I Get To Arizona • 8. Move! • 9. Million Bottlebags • 10. More News At 11 • 11. Shut Em Down • 12. A Letter To The New York Post • 13. Get The F--- Outta Dodge • 14. Bring The Noise
Fear of a Black Planet
Fear of a Black Planet
1. Contract on the World Love Jam • 2. Brothers Gonna Work It Out • 3. 911 Is a Joke • 4. Incident at 66.6 FM • 5. Welcome to the Terrordome • 6. Meet the G That Killed Me • 7. Pollywanacraka • 8. Anti-Nigger Machine • 9. Burn Hollywood Burn(Featuring Ice Cube & Big Daddy Kane) • 10. Power to the People • 11. Who Stole the Soul? • 12. Fear of a Black Planet • 13. Revolutionary Generation • 14. Can't Do Nuttin' for Ya Man • 15. Reggie Jax • 16. Leave This Off Your Fu*kin Charts • 17. B Side Wins Again • 18. War at 33.3 • 19. Final Count of the Collision Between Us and the Damned • 20. Fight the Power
It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
1. Countdown to Armageddon • 2. Bring the Noise • 3. Don't Believe the Hype • 4. Cold Lampin' With Flavor • 5. Terminator X to the Edge of Panic • 6. Mind Terrorist • 7. Louder Than a Bomb • 8. Caught, Can We Get a Witness? • 9. Show Em Whatcha Got • 10. She Watch Channel Zero?! • 11. Night of the Living Baseheads • 12. Black Steel in the Hour of Chaos • 13. Security of the First World • 14. Rebel Without a Pause • 15. Prophets of Rage • 16. Party for Your Right to Fight
Yo! Bum Rush the Show
Yo! Bum Rush the Show
1. You're Gonna Get Yours • 2. Sophisticated Bitch • 3. Miuzi Weighs a Ton • 4. Timebomb • 5. Too Much Posse • 6. Rightstarter • 7. Public Enemy No. 1 • 8. M.P.E. • 9. Yo! Bum Rush the Snow • 10. Raise the Roof • 11. Megablast • 12. Terminator X Speaks With His Hand
Bring The Noise (Dabruck & Klein Mix)
Say it like it really is  2007
1 sierpnia 1960
W Roosevelt (w stanie Nowy Jork) urodził się Chuck D., założyciel legendarnej formacji Public Enemy.