Quidam

Quidam


kraj: Polska
gatunek: art rock, rock progresywny
dekady: 1990, 2000
Polski zespół spod znaku rocka artystycznego i progresywnego. Obecnie występują w składzie – Zbigniew Florek (keyboards), Maciej Meller (gitary), Jacek Zasada (flet poprzeczny oraz prosty), Mariusz Ziółkowski (gitara basowa), Maciej Wróblewski (perkusja) oraz Bartosz Kossowicz (wokal). Na swoim koncie mają support przed między innymi Colinem Bassem (Camel) oraz formacją SBB.

Na początku była grupa Deep River, którą w 1991 roku założyli – Maciej Meller, Radosław Scholl i Rafał Jermakow. W niedługim czasie skład został poszerzony o Zbigniewa Florka. Na ich repertuar składały się głównie utwory bluesowo – hard rockowe.

W 1995 roku formacja zmieniła nazwę na Quidam. Inspiracją dla nazwy stało się łacińskie określenie „quidam” (ktoś), nawiązujące do postaci z poematu „Promethidion” Cypriana Kamila Norwida. Po kolejnych przetasowaniach personalnych – do grupy dołączyła grająca na flecie Ewa Smarzyńska oraz wokalistka Emilia Derkowska. Wtedy też nastąpił zwrot w stylistyce zespołu, kierując muzyków w stronę rocka progresywnego dekady lat 70. (między innymi Camel, wczesny King Crimson, Pink Floyd, Genesis oraz Renaissance).

W 1996 roku wydali swoją debiutancką płytę, zatytułowaną po prostu „Quidam”, w której nagraniu wzięli udział także muzycy formacji Collage – Mirosław Gil, Wojciech Szadkowski oraz Krzysztof Palczewski. Wydawnictwo zebrało bardzo dobre recenzje zarówno ze strony słuchaczy, jak i krytyków muzycznych.

W kwietniu następnego roku po raz pierwszy wystąpili za granicą, w holenderskim mieście Zwolle na festiwalu Day of Dreams. Koncert okazał się takim sukcesem, że zaproponowano im ponowne pojawienie się na scenie już dwa miesiące później. W tym samym czasie zespół zagrał jako suport przed formacją Camel, a wokalistka i flecistka wykonały dodatkowo wstęp do suity „Harbour of Tears”. Zbiegło się to również z ich występem w roli gwiazdy na I Festiwalu rocka Progresywnego w warszawskim klubie Stodoła.

W lecie Quidam pojawił się na festiwalu Proglive ’97 we francuskim Corbigny, a potem zagrał jeszcze dwukrotnie w Holandii. Następnie muzycy weszli do studia, by skupić się na tworzeniu nowego materiału. W listopadzie na zaproszenie słynnego Classic Rock Society zagrali podczas imprezy „Awards Night” w brytyjskim Rotherham. W ogłoszonym wtedy plebiscycie na najlepszych muzyków gatunku wokalistka zajęła 3. miejsce, podobnie jak cały zespół (w kategorii Najlepszy Zespół Zagraniczny).

Na początku kolejnego roku muzycy zagrali podczas koncertu charytatywnego w ramach „Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy”. W tym czasie doszło też do kolejnych zmian personalnych w zespole – ze składu odeszła Smarzyńska, a jej miejsce zajął Jacek Zasada. W lutym zakończono nagrywanie płyty. Wśród utworów znalazła się także nowa wersja piosenki Budki Suflera – „Jest taki samotny dom”. Płytę w polskiej wersji wydano jako „Sny aniołów”. Promował ją maksi singiel z jedną studyjną kompozycją „Moje anioły” oraz dwoma koncertowymi – „Bajkowy” i cover zespołu Camel - „Rhayader / Rhayader Goes To Town”. W wersji angielskiej – wydawnictwo nazwano „Angel’s Dreams”.

W maju Meller oraz Zasada otrzymali zaproszenie od Colina Bassa (Camel) do połączenia sił na wspólnym koncercie, podczas którego ogrywano materiał z nowej płyty jego oraz formacji Camel. Zbiegło się to w czasie z supportem Quidamu przed polskimi koncertami brytyjskiego gitarzysty Johna Wettona (między innymi King Crimson, Mogul Thrash, Roxy Music, Bryan Ferry, Wishbone Ash, UK, Uriah Heep, Asia). Lato zespół spędził na występach we Francji i Włoszech, między innymi u boku legendarnej formacji Premiata Forneria Marconi oraz grupy IQ).

We wrześniu muzycy wsparli Bassa w pracy studyjnej nad jego nowym albumem – „Outcast of the Islands”. Pojawili się na nim w towarzystwie między innymi Fisha, Dave’a Stewarta (Camel), Andy’ego Latimera (Camel, David Gilmour), polskiego pianisty jazzowego Wojciecha Karolaka oraz muzyków rodzimej grupy Abraxas. Rok 1998 Quidam zakończył wspólnym poznańskim koncertem z Bassem.

W marcu 1999 roku formacja wystąpiła na meksykańskim festiwalu Baja Prog, dzieląc scenę miedzy innymi z Areną, After Crying, czy Halloween. Materiał z tego występu został potem wydany na DVD jako „Baja Prog - Live in Mexico '99”. Miesiąc później muzycy ruszyli na wspólne tournee z Bassem, podczas którego Quidam grał pierwszą część każdego koncertu, a potem na scenę wychodził Bass i grano już razem. Trasa objęła Polskę, Holandię, Belgię, Francję oraz Hiszpanię.

Po raz kolejny muzycy formacji spotkali się z brytyjskim artystą w 2000 roku podczas jego akustycznej trasy po Polsce. Część tych występów zostało udokumentowanych i weszło w skład wydawnictwa „Colin Bass Live Vol.2 - Acoustic Songs”. W pierwszej połowie roku Quidam z powodzeniem koncertował w Belgii i Niemczech, pojawiając się również na festiwalu w szwedzkim Göteborgu. Równocześnie w studiu rozpoczęły się prace nad trzecią płytą długogrającą zespołu, które przeciągnęły się na cały następny rok. Bynajmniej nie zrezygnowano jednak z grania na żywo – muzycy wystąpili na Castle Party w Bolkowie oraz festiwalu we francuskim Royan.

Długo oczekiwana płyta „Pod niebem czas” trafiła do sklepów w marcu 2002 roku. Niedługo potem Quidam trzykrotnie pojawił się na wspólnej scenie z niemiecką formacją RPWL, a także otrzymał akces do udziału w brazylijskim Rio Festival.

Jesienią doszło do kolejnej zmiany w składzie – z formacją pożegnał się jeden z jej założycieli - Scholl, a na jego miejsce przyjęto Damiana Sikorskiego i w tym ustawieniu Quidam pojawił się przed holenderską grupą Focus w Brazylii. Zagrano także kilka razy w krajach Beneluksu, a w połowie lutego 2003 roku po raz ostatni zagrano z Derkowską, która także postanowiła odejść ze składu. Rok później grupę opuścił Jermakow oraz Sikorski. W tej sytuacji postanowiono o zawieszeniu działalności muzycznej.

Po blisko roku – Florek, Meller oraz Zasada postanowili wznowić granie, stanęli jednak przed problemem uzupełnienia składu. W końcu – skład został poszerzony o – Macieja Wróblewskiego (perkusja), Mariusza Ziółkowskiego (gitara basowa) oraz Bartosza Kossowicza (wokal).

W tym ustawieniu w czerwcu 2005 roku wydano kolejny krążek w dyskografii zespołu – „surRevival”. Tytuł wybrano nieprzypadkowo – oznaczać miał „przetrwanie” i swoiste „odrodzenie” formacji.

Na początku następnego roku ukazało się koncertowe wydawnictwo „The Fifth Season - Live In Concert”, dokumentujące występ grupy w katowickim Teatrze imienia Stanisława Wyspiańskiego. Wśród własnego materiału wpleciono muzyczne odwołania do twórczości między innymi Krzysztofa Komedy, Deep Purple oraz Genesis. A w październiku fani otrzymali płytę „... bez półPRĄDU ...halfPLUGGED...”, również będącą zapisem zapisem koncertu formacji, tym razem z Inowrocławia. Oprócz własnych kompozycji – Quidam pokusił się o covery z repertuaru Pink Floyd („Wish You Were Here”), The Beatles („Blackbird”), Moody Blues („Nights in White Satin”) oraz fragment utworu „Hush” Deep Purple.

Od czerwca do sierpnia następnego roku muzycy nagrywali materiał na kolejny longplay, który ukazał się trzy miesiące później jako „Alone Together”. Gościnnie na płycie pojawiła się dawna wokalistka, a także saksofoniści - Piotr Nazaruk i Piotr Rogóż.

Oficjalna strona:
http://www.quidam.pl/
Słuchaj w serwisie RMF ON:

RMF Rock Progresywny

The Fifth Season - Live In Concert
The Fifth Season - Live In Concert
1. Hands Off • 2. Queen of Moulin Rouge • 3. SurREvival • 4. Sanktuarium • 5. Oldies but Goldies • 6. The Fifth Season (including excerpts from Genesis' Los Endos) • 7. Everything's Ended • 8. Not So Close (excerpts from Joe South's Hush)
Alone Together
Alone Together
. Different • 2. Kinds Of Solitude At Night • 3. Depicting Colours Of Emotions • 4. They Are There To Remind Us • 5. Of Illusions • 6. We Lost • 7. One Day We Find • 8. We Are Alone Together... • 9. P.S.... But Strong Together
... bez półPRĄDU ...halfPLUGGED...
... bez półPRĄDU ...halfPLUGGED...
1. surREvival • 2. queen of moulin rouge • 3. sanktuarium (sanctuary) • 4. blackbird • 5. wish you were here • 6. the fifth season • 7. nights in white satin • 8. not so close (including excerpts form 'hush")
SurREvival
SurREvival
1. Airing • 2. Hands Off • 3. Not So Close • 4. The Fifth Season • 5. surREvival • 6. Queen Of Moulin Rouge • 7. Everything's Ended
Pod niebem czas
Pod niebem czas
1. List z pustyni I • 2. Ciągle czekam (list z pustyni II) • 3. No Quarter • 4. Nowe imię • 5. Kozolec (dla AgaPe) • 6. Credo I • 7. Credo II • 8. Jesteś (w labiryncie myśli) • 9. Quimpromptu • 10. (Wszystko ma swój) Pod niebem czas
Baja Prog - Live in Mexico '99
Baja Prog - Live in Mexico '99
1. Przebudzenie • 2. Głęboka rzeka • 3. Choćbym • 4. Płonę / Niespełnienie • 5. Jest taki samotny dom • 6. Rhayader/Rhahader Goes To Town • 7. Sanktuarium • 8. Angels Of Mine • 9. Child In Time
Sny aniołów
Sny aniołów
1. Przebudzenie • 2. Moje anioły • 3. Morelowy sen • 4. Wesoła • 5. Beznogi mały ptak • 6. Łza • 7. Pod powieką • 8. Przebudzenie (świt nadziei) • 9. Jest taki samotny dom
Angels' Dreams
Angels' Dreams
1. Awakening • 2. Angels Of Mine • 3. An Apple Dream • 4. Cheerful • 5. Little Bird With No Legs • 6. One Small Tear • 7. Behind My Eyes • 8. Awakening (Dawn Of Hope) • 9. There Is Such A Lonesome House
Quidam
Quidam
1. Sanktuarium • 2. Choćbym • 3. Bajkowy • 4. Głęboka rzeka • 5. Nocne widziadła • 6. Niespełnienie • 7. Warkocze • 8. Bijące serca • 9. Płonę
Choćbym  1996
List z pustyni  2002
Płone  1996
Quimpromptu  2002
Sanktuarium  1996