The Orb / fot. oficjalna strona zespołu

The Orb


kraj: Wielka Brytania
gatunek: ambient, dub, IDM, chillout
dekady: 1980, 1990, 2000
Angielska grupa z kręgu muzyki elektronicznej, która w latach 90. spopularyzowała chillout oraz ambient house. W obecnym składzie występują - Alex Paterson oraz Thomas Fehlmann. Z powodu swoich występów scenicznych często porównywana do Pink Floyd.

Formacja powstała w 1988 roku. Założycielami byli - Alex Paterson oraz Jimmy Cauty (KLF). Obaj panowie spotkali się dwa lata wcześniej, gdy Paterson opuścił skład post punkowej formacji Killing Joke, w której występował. Początkowo koncertowali się na londyńskiej scenie ambientowej i dubowej. Ich pierwsze występy inspirowane były dokonaniami przede wszystkim takich artystów, jak Brian Eno oraz Kraftwerk.

Zadebiutowali w tym samym roku utworem „Tripping on Sunshine”. Rok później nagrali swoją pierwszą EP-kę „Kiss EP”, na której znalazły się cztery utwory. Po tygodniu grania „idiotycznych sekcji perkusyjnych”, jak kiedyś przyznali, postanowili złagodzić brzmienie na korzyść chilloutu. W ten sposób trafili do jednego z londyńskich klubów nocnych – Heaven. Tam też poznali rezydującego w nim – Paula Oakenfolda. Niespełna pół roku potrzebowali, by wieczory z ich setami stały się niezwykle popularne. Nie ograniczali się przy tym do jednego gatunku, zahaczając często o bub reggae, co opisywano jako „ambient house dla pokolenia E”.

Pod koniec 1989 roku formacja nagrała sesję do legendarnego programu Johna Peela w BBC Radio 1. Utwór „Loving You” był w dużej mierze improwizacją; wykorzystywał sample i efekty dźwiękowe z radiowych słuchowisk. Po nagraniu kompozycji dla wytwórni Big Life – muzycy zmienili tytuł piosenki na „A Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules from the Centre of the Ultraworld”. Niedługo potem, Dave Stewart zaproponował im zrobienie remiksu swojego przeboju „Lily Was Here”. Był to początek udanej współpracy formacji również z innymi artystami – jak Erasure czy System 7 – przy przeróbkach ich własnych nagrań.

W 1990 roku doszło do odejścia ze składu Cauty’ego, który z The Orb chciał uczynić poboczny projekt KLF. Na to Paterson nie wyraził zgody i nawiązał współpracę z Martinem „Youth” Gloverem oraz Rickiem Lee Jonesem. W 1991 roku zaprosił do skladu Andy’ego Falconera oraz Krisa „Thrasha” Westona. W tym ustawieniu zaczęto prace nad pierwszym longplay’em. Od strony producenckiej nad wszystkim czuwał Thomas Fehlmann. Wydany w tym samym roku krążek „The Orb's Adventures Beyond The Ultraworld” okazał się równocześnie wielkim komercyjnym sukcesem grupy. Podobnie jak wydany rok później „U.F.Orb”, trafił na szczyt UK Albums Chart. Przez kolejne półtora roku Paterson i Weston pracowali nad nowym materiałem, odczuwając presję wytwórni, chcącej mieć coraz większy wpływ na ich muzykę. W efekcie doprowadziło to do zmiany wytwórni płytowej na Island Records. Pierwszą studyjną produkcją pod nowym szyldem była chaotyczna EP-ka „Pomme Fritz”, z dziwnymi samplami i brakiem typowych harmonii. Choć wydawnictwo doszło do 6. pozycji, krytycy nie zostawili na nim suchej nitki. Niedługo potem muzycy dołączyli do lidera King Crimson, Roberta Frippa, by wziąć udział w projekcie FFWD, który jednak rozpadł się po wydaniu singla.

W sierpniu 1994 roku Weston zupełnie niespodziewanie odszedł ze składu The Orb. Na placu boju pozostali – Paterson, oskarżany przez byłego kolegę o zbytni dyktat w zespole oraz Hughes i Fehlmann.

W kolejnym roku do sklepów trafił krążek „Orbus Terrarum”, który nie był już takim sukcesem komercyjnym, jak poprzednicy. Na UK Charts dotarł jedynie do miejsca 20. Podobnie słabo radził sobie jego następca, „Orblivion”, mający swoją premierę w maju 1996 roku. Choć sprzedawała się dobrze – w oczach krytyków był absolutną klapą i chaosem. Nie przeszkadzało to zespołowi gościć na łamach poczytnego magazynu Rolling Stone.

Tymczasem Paterson i Fehlmann, z pomocą Hughesa, Burtona and Phillipsa rozpoczęli pracę nad nowym materiałem, który pod tytułem „Cydonia” miał ukazać się w 1999 roku. Do wydania nie doszło, a termin premiery przesunięto na 2001 rok. Po ukazaniu się krążka krytycy znów zarzucili grupie zbytni eklektyzm, konglomerat popu, trance’u i ambientu. Niedługo potem z bliżej nieokreślonych przyczyn, ze składu odszedł Hughes. Tymczasem grupa ruszyła w promocyjne tournee, między innymi po Stanach Zjednoczonych, nazwane przez prasę branżową - „uroczym” oraz „pozbawionym floydowskiego zadęcia typowego dla połowy lat 90.” Muzycy wystąpili także na Area:One na jednej scenie wspólnie z Mobym, Paulem Oakenfoldem oraz innymi artystami spod znaku alternatywy i elektroniki.

Mimo, że na przestrzeni minionych lat – styl muzyczny formacji ulegał oczywistym zmianom, na kolejnym albumie „Bicycles & Tricycles” wydanym w 2004 roku muzycy ponownie postawili na brzmienie syntetyczne. Recenzje wskazywały z jednej strony na wyczuwalną radość z tworzenia nowego materiału, ale były też i takie, które zarzucały muzykom irrelewantność w stosunku do panujących wtedy trendów w muzyce elektronicznej. Krążek był także powitaniem z nową niezależną wytwórnią – Cooking Vinyl, dla której muzycy zostawili Island Records. W celach promocyjnych zespół ruszył w trasę po Wielkiej Brytanii.

Rok później wypuścili longplay „Okie Dokie It's The Orb on Kompakt”. Reakcje krytyków były nieco łaskawsze, niż poprzednimi laty, lakonicznie określając materiał jako „dojrzalszy”.

W sierpniu 2006 roku – założyciele formacji – Paterson i Cauty wspólnie z zespołem Transit Kings – wydali płytę „Living in a Giant Candle Winking at God”, którą porównywano z dokonaniami między innymi takich artystów, jak DJ Shadow i Röyksopp.

Tymczasem rok później na półki sklepowe w Japonii trafiła kolejna płyta w dyskografii The Orb – „The Dream”. Rynki - amerykański i brytyjski – musiały poczekać z premierą do następnego roku. Na krążku nie pojawił się Fehlmann, a jego miejsce chwilowo zajął Tim Bran z Dreadzone. W warstwie brzmieniowej utwory były powrotem do wczesnych lat 90., czyli okresu szczytowej popularności grupy. Dodatkowo muzycy sięgnęli po elementy jazzowe oraz house.

W tym okresie na rynek trafiły dodatkowo – reedycja albumów - „The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld” oraz „U.F.Orb”, „Orbus Terrarum”, „Orblivion” oraz „Cydonia”oraz powtórnie wydano EP-kę “Pomme Fritz”. Specjalnym prezentem dla fanów było dodatkowo wydanie sesji dla BBC – „The Orb: Complete BBC Sessions 1989-2001”.

W maju 2009 roku zapowiedziano dziewiąty longplay grupy – „Baghdad Batteries”. Jego premiera została zaplanowana na wrzesień.

Muzyczne fascynacje członków grupy zawsze były dość szerokie. Wśród swoich idoli wymieniają między innymi Prince’a, Briana Eno, Alice Cooper, Kraftwerk, The Abyssinians, Boba Marley’a oraz T.Rex. W ich brzmieniu przeważają elementy drum and bass oraz trip hopu. Oprócz tego słychać sporo stylu modern oraz chilloutu i ambientu.

Często określani byli mianem „Pink Floydów lat 90.”. Paterson zawsze podkreślał, jak dużo zawdzięcza eksperymentalnej muzyce elektronicznej, ale jeszcze bardziej wdzięczny jest za kierunki, jakie wytyczył rock progresywny dekady lat 70. Szczególnym piętnem w okresie dzieciństwa odbił się na nim album „Meddle” tej słynnej brytyjskiej grupy. To nie jedyne asocjacje między tymi dwoma grupami – słynna świnia latająca nad kominami elektrowni Battersea z okładki floydowskich „The Animals” stała się inspiracją dla ilustracji koncertowego wydawnictwa The Orb – „Live 93”.

Na swoim koncie mają także bardzo udane remiksów na potrzeby między innymi Depeche Mode, Lisy Stansfield, Frontu 242, Primal Scream, Mike'a Oldfielda, Tangerine Dream, Ayumi Hamasaki oraz Nine Inch Nails.

Oficjalna strona:
http://www.theorb.com/
Metalic Spheres
Metalic Spheres
CD 1: • 1. Metallic Side • Metallic Spheres • Hymns To The Sun • Black Graham • Hiding In Plain View • Classified • 2. Spheres Side • Es Vedra • Hymns To The Sun (Reprise) • Olympic • Chicago Dub • Bold Knife Trophy • 3D60 Version • • CD 2: • 1. Metallic Side (3D60 Mix) • Metallic Spheres • Hymns To The Sun • Black Graham • Hiding In Plain View • Classified • 2. Spheres Side (3D60 Mix) • Es Vedra • Hymns To The Sun (Reprise) • Olympic • Chicago Dub • Bold Knife Trophy
Baghdad Batteries (Orbsessions Volume III)
Baghdad Batteries (Orbsessions Volume III)
1. Styrofoam Meltdown • 2. Chocolate Fingers • 3. Baghdad Batteries • 4. Raven's Reprise • 5. Dolly Unit • 6. Super Soakers • 7. Suburban Smog • 8. Orban Tumbleweed • 9. Pebbles • 10. Woodlarking • 11. OOPA
The Dream
The Dream
1. Dream [Rhythm and Gardening Mix] • 2. Vuja De • 3. Something Supernatural • 4. Beautiful Day • 5. DDD [Dirty Disco Dub] • 6. Truth Is... • 7. Phantom of Ukraine • 8. Mother Nature • 9. Lost & Found • 10. Forest of Lyonesse • 11. Katskills • 12. High Noon • 13. Sleeping Tiger & The Gods Unknown • 14. Codes • 15. Orbisonia • 16. Let the Music Set You Free
Okie Dokie It's the Orb on Kompakt
Okie Dokie It's the Orb on Kompakt
1. Komplikation • 2. Lunik TM (featuring Schneider TM) • 3. Ripples • 4. Captain Korma • 5. Kan Kan • 6. Rolo • 7. Beatitude • 8. Cool Harbour • 9. Traumvogel • 10. Because/Before (Sibirische Musik) (featuring Ulf Lohmann) • 11. Tin Kan • 12. Kompagna (Zandic Mix) • 13. Falkenbrück • 14. Snowbow
Bicycles & Tricycles
Bicycles & Tricycles
1. Orb Is (Shopping Version) • 2. Aftermath • 3. The Land Of Green Ginger (Remix) • 4. Hell's Kitchen • 5. Gee Strings • 6. Prime Evil • 7. Abstractions (Trance Pennine Express) • 8. L.U.C.A. • 9. From A Distance (Master Blaster V The Corpral) • 10. Tower Twenty Three (Spud V Kreature Mix) • 11. Kompania (Grooved Ware Mix) • 12. Dilmun
Cydonia
Cydonia
1. Once More • 2. Promis • 3. Ghostdancing • 4. Turn It Down • 5. Egnable • 6. Firestar • 7. A Mile Long Lump of Lard • 8. Centuries • 9. Plum Island • 10. Hamlet of Kings • 11. 1, 1, 1 • 12. Thursday's Keeper • 13. Terminus
Orblivion
Orblivion
1. Delta MkII • 2. Ubiquity • 3. Asylum • 4. Bedouin • 5. Molten Love • 6. Pi • 7. Salt • 8. Toxygene • 9. Log of Deadwood • 10. Secrets • 11. Passing of Time • 12. 72
Orbus Terrarum
Orbus Terrarum
1. Valley • 2. Plateau • 3. Oxbow Lakes • 4. Montagne d'Or (Der Gute Berg) • 5. White River Junction • 6. Occidental • 7. Slug Dub
Live 93
Live 93
CD1; • 1. Plateau • 2. Oobe • 3. Little Fluffy Clouds • 4. Star 6 & 7 8 9 • 5. Towers of Dub • 6. Blue Room • CD2: • 1. Valley • 2. Perpetual Dawn • 3. Assassin • 4. Outlands • 5. Spanish Castles in Space • 6. A Huge Ever Growing Pulsating Brain that Rules from the Center of the Underworld
U.F.Orb
U.F.Orb
1. O.O.B.E. • 2. U.F.Orb • 3. Blue Room • 4. Towers of Dub • 5. Close Encounters • 6. Majestic • 7. Sticky End
The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld
The Orb's Adventures Beyond the Ultraworld
CD1: • 1. Little Fluffy Clouds • 2. Earth (Gaia) • 3. Supernova at the End of the Universe • 4. Back Side of the Moon • 5. Spanish Castles in Space • CD2: • 1. A Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules From The Center Of The Ultraworld • 2. Perpetual Dawn • 3. Into the Fourth Dimension: Essenes in Starlight • 4. Outlands • 5. Star 6 & 7 8 9 • 6. Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules from the Centre of the Ult
A Beautiful Day  2007
Back Side Of The Moon  1991
Blue Room  1992
Earth (Gaia)  1991
Hymns To The Sun  2010
Little Fluffy Clouds  1991
Little Fluffy Clouds... (Adam Freeland Tsunami One Remix)  1998
The Orb to Oxygene  1997
Towers Of Dub  1992
Vuja De  2007