Wojciech Piotr Onak: "Plakat wisi" i czeka na was! Rusza wyj膮tkowa wystawa

"Na fenomen polskiego plakatu nie patrzymy z perspektywy krytycznej czy historycznej, raczej ze spontanicznym zachwytem ulicznego przechodnia, urzeczonego aktualno艣ci膮 estetyki z kilkudziesi臋cioletni膮 metryk膮" - podkre艣la kurator wystawy. Ekspozycj臋 b臋dzie mo偶na ogl膮da膰 od 1.09.2022 r. do 28.02.2023 r. Szczeg贸艂y przytaczamy poni偶ej.

"Plakat wisi" – wystawa w Galerii na Dziedzi艅cu Starego Browaru 

Od 1 wrze艣nia 2022 roku w Galerii na Dziedzi艅cu Starego Browaru publiczno艣膰 b臋dzie mia艂a okazj臋 zobaczy膰: plakaty klasyk贸w polskiej szko艂y oraz materia艂y wybitnych artyst贸w, kontynuuj膮cych tradycje z lat 50. i 60.

Rozpi臋to艣膰 temat贸w, blisko 200 prac i s艂ynne grafiki, w艣r贸d kt贸rych wyr贸偶nia si臋: „呕eby Polska by艂a Polsk膮 2+2 musi by膰 zawsze cztery” Tomaszewskiego, filmowe plakaty Wojciecha Fangora, „Salto Mortale” Cie艣lewicza, „Nocny Kowboj” 艢wierzego, „Kabaret” Wiktora G贸rki i „Cyrk” Jana M艂odo偶e艅ca – wystawa pn. „Plakat wisi” potrwa do ko艅ca lutego 2023 roku.

„Plakat to jeden z najlepszych „towar贸w eksportowych” polskiej sztuki. M艂ode pokolenie tw贸rc贸w gar艣ciami czerpie z dorobku polskiej szko艂y plakatu. Rozpi臋te mi臋dzy reklamowymi s艂upami i muzealnymi 艣cianami zjawisko doskonale znosi pr贸b臋 czasu” – podkre艣laj膮 organizatorzy.

fot. materia艂y prasowe / "Mi艂o艣膰 po po艂udniu" - Wojciech Fangor

fot. materia艂y prasowe / "Nocny Kowboj" - Waldemar 艢wierzy

W Galerii na Dziedzi艅cu nie zabraknie jednego z najdro偶szych polskich plakat贸w w historii („Robotnicy – budowa” Wojciecha Fangora). Jeszcze w lutym 2021 r. zosta艂 on sprzedany za 121 tysi臋cy z艂otych.

„Na wystawie znajdzie si臋 tak偶e obszerny przegl膮d polskiego plakatu politycznego i spo艂ecznego – od propagandowych druk贸w epoki socrealizmu do grafik z kampanii wyborczej Solidarno艣ci w 1989 roku” – czytamy dalej.

Na pi臋trze dedykowanym plakatom filmowym i kulturalnym publiczno艣膰 b臋dzie mia艂a okazj臋 pozna膰 prace graficzki i malarki Anny Huskowskiej (1922-1989). 

fot. materia艂y prasowe / "艢mier膰 rowerzysty" - Anna Huskowska

"Plakat musy 艣piewa膰!"

Wskazuje si臋, 偶e wi臋kszo艣膰 materia艂贸w udost臋pnionych w ramach ekspozycji, pochodzi z prywatnych zbior贸w kolekcjonera – Piotra D膮browskiego:

"Wybitny artysta oraz tw贸rca film贸w animowanych Jan Lenica napisa艂 kiedy艣: „Plakat musi 艣piewa膰!”. To paradoksalne stwierdzenie idealnie wpisa艂o si臋 w postrzeganie zjawiska polskiego plakatu przez krajow膮 i 艣wiatow膮 publiczno艣膰.

Dokonania naszych wybitnych grafik贸w by艂y cz臋sto przewrotn膮, osobist膮 i zaskakuj膮c膮 form膮 wypowiedzi na powierzony im temat. W tych plakatach jest dowcip, metafora, zabawy wizualne, wspania艂e malarstwo, ale te偶 minimalistyczna grafika".

Polska szko艂a plakatu

„Lata 50. i 60. by艂y czasem rozkwitu polskiego filmu czy opery. Na tym 偶yznym gruncie ros艂a inwencja tw贸rc贸w grafiki projektowej. Polska szko艂a plakatu nie by艂a zjawiskiem sformalizowanym. Plakaci艣ci nie stworzyli programu ani manifestu. Ka偶dy z tw贸rc贸w rozwija艂 charakterystyczny indywidualny styl. Nie estetyka by艂a tutaj wsp贸lnym mianownikiem – raczej spos贸b my艣lenia i j臋zyk komunikacji. Do projektu podchodzili jak do p艂贸tna malarskiego – z podobn膮 ekspresj膮 i ambicj膮”.

I chocia偶 poj臋cie „polskiej szko艂y plakatu” zwyczajowo odnosi si臋 do prac datowanych na ww. dekady, organizatorzy zwracaj膮 uwag臋, 偶e podobnie scharakteryzowa膰 mo偶na grafiki plakacist贸w aktywnych w kolejnych dziesi臋cioleciach.

fot. materia艂y prasowe / "Bulwar zachodz膮cego s艂o艅ca" - Waldemar 艢wierzy

Galeria na Dziedzi艅cu Starego Browaru

Wskazuje si臋, 偶e prace pocz膮tkowo wyr贸偶nia艂y si臋 na tle miejskiego krajobrazu. Tw贸rcy d膮偶yli jednak do ich prezentacji w galeryjnych salach:

„Z inicjatywy J贸zefa Mroszczaka w 1966 roku odby艂o si臋 w warszawskiej Zach臋cie 1. Mi臋dzynarodowe Biennale Plakatu, a dwa lata p贸藕niej dzia艂alno艣膰 rozpocz臋艂o Muzeum Plakatu w Wilanowie, uznawane za pierwsz膮 na 艣wiecie instytucj臋 po艣wi臋con膮 dyscyplinie.

Prace tw贸rc贸w polskiej szko艂y plakatu pokazywane by艂y w presti偶owych galeriach na ca艂ym 艣wiecie. MOMA w 2009 roku by艂a gospodarzem ekspozycji „Polish Posters 1945-89”, a grafiki Lenicy, Cie艣lewicza, Jana M艂odo偶e艅ca, Wiktora G贸rki czy Andrzeja P膮gowskiego s膮 cz臋艣ci膮 kolekcji nowojorskiego muzeum”.

Joanna Tupalska, Dyrektor Marketingu Starego Browaru podkre艣la, 偶e Galeria na Dziedzi艅cu nazywana jest „galeri膮 popkultury”. Ta zlokalizowana jest w centrum handlowym:

„Wystawa odbywa si臋 w miejscu, kt贸re 艂膮czy jako艣膰 przestrzeni galeryjnej i publicznej – bliskiej naturalnemu 艣rodowisku plakatu, jakim jest ulica”.

Tupalska t艂umaczy, 偶e ekspozycja ma szans臋 ukaza膰 przedstawiane prace w kolejnym, ciekawym kontek艣cie. Spos贸b lub raczej miejsce ich przedstawienia ma wed艂ug niej 艣wietnie dialogowa膰 z histori膮 polskiej szko艂y plakatu i jej kontynuator贸w.

Wystawa „Plakat wisi” – wernisa偶

Wystaw臋 „Plakat wisi” rozpoczyna wernisa偶. Wydarzenie zaplanowano na 1 wrze艣nia 2022 roku (godz. 19:00). Projekt jest cz臋艣ci膮 programu obchod贸w 19. urodzin centrum „Stary Browar”.

Ekspozycj臋 b臋dzie mo偶na ogl膮da膰 do 28 lutego 2023 r. Wystawa czynna b臋dzie od wtorku do niedzieli w godz. 12:00 - 20:00. 

"Ekspozycj臋 zbudowali艣my u偶ywaj膮c perspektywy tw贸rc贸w – zwi膮zanych z grafik膮, mod膮, reklam膮.

Wszystkie te dziedziny my艣l i j臋zyk wizualny polskiej szko艂y plakatu nieustannie inspiruje. Dobrym wyrazem tej tezy b臋dzie prezentacja na parterze Galerii, gdzie „g艂os” oddali艣my m艂odym ilustratorkom i ilustratorom" – t艂umaczy Wojciech Piotr Onak, kurator wystawy.

Maja Wolna: „Najwa偶niejszy jest pomys艂 ubrany w odpowiedni obraz”

fot. materia艂y prasowe / "Plakat wisi" – Maja Wolna

Autork膮 pracy jest Maja Wolna.  Projektantka nawi膮zuje w swojej tw贸rczo艣ci do miejsca prezentacji:

"Wychowa艂am si臋 w Poznaniu i doskonale pami臋tam otwarcie centrum i swoje wra偶enia, a w szczeg贸lno艣ci dominuj膮c膮 w ca艂ej architekturze czerwon膮 ceg艂臋, kt贸rej historia si臋ga zabudowa艅 browarnych z XIX wieku. St膮d motyw ceg艂y w plakacie przeze mnie zaprojektowanym –  (nie)dos艂ownie, przewrotnie i metaforycznie". 

Na aukcji wylicytowano obraz namalowany przez...sztuczn膮 inteligencj臋! Zosta艂 sprzedany za prawie p贸艂 miliona dolar贸w
O tym, 偶e sztuka niemal od pocz膮tku jest jednym z wa偶niejszych aspekt贸w w naszym 偶yciu, wiadomo nie od dzi艣. Co jednak w momencie, kiedy zamiast cz艂owieka zaczyna j膮 tworzy膰 robot? Tak by艂o w przypadku pewnego obrazu, namalowanego przez sztuczn膮 inteligencj臋. Zosta艂 on sprzedany za kwot臋 432 tysi臋cy dolar贸w!

殴r贸d艂o: "Plakat wisi" - wystawa polskiego plakatu w Galerii na Dziedzi艅cu Starego Browaru

Zobacz tak偶e