Ołtarz Wita Stwosza z innymi kolorami? Ciekawe odkrycie konserwatorów

Do niezwykle interesujących wniosków doszli konserwatorzy pracujący przy ołtarzu Wita Stwosza. Okazuje się, że obecna kolorystyka niektórych fragmentów dzieła znajdującego się w Bazylice Mariackiej może nieco odbiegać od oryginalnych barw.

Inne kolory

Prace renowacyjne jednego z najważniejszych elementów mieszczących się w Bazylice Mariackiej trwają już od trzech lat. W niedawnym czasie badacze i konserwatorzy mieli dostęp do frontowej części ołtarza, dzięki czemu mogli bliżej przyjrzeć się szafie głównej oraz skrzydłom bocznym. W toku prac zdemontowano rzeźby i elementy znajdujące się wokół ramy głównej części ołtarza. Takie działania pozwoliły na szczegółowe badania samej kolorystyki, a te mogą zaskoczyć:  okazuje się bowiem, że w niektórych częściach ołtarza widoczna czerń nie znajdowała się tam od początku, a była dodana znacznie później:

„Po konserwacji przeprowadzonej w latach 40. XX wieku – bezpośrednio po powrocie ołtarza z Norymbergi po II wojnie światowej – ramy całego poliptyku były malowane czernią, a ich wewnętrzne, wklęsłe części miały kolor błękitny – taki sam jak tła dla rzeźb.”

– tłumaczy w rozmowie z portalem: „Onet.pl” dr Jarosław Adamowicz: kierownik prac badawczo-konserwatorskich przy ołtarzu Wita Stwosza, który dodaje:

„Możemy potwierdzić, że ramy szafy głównej to oryginalne elementy gotyckie z XV wieku. Nie były one jednak malowane czernią, lecz miały kolor czerwony z <<wklęskami>> w kolorze błękitu azurytowego i złotymi półwałkami.”

Prace trwają

W toku prac do tej pory odnowiono już zwieńczenie ołtarza. Przeprowadzono także konserwację kwater skrzydeł nieruchomych, widocznych, gdy ołtarz jest zamknięty. Specjaliści w dalszym ciągu zajmują się również kwaterami z rewersów skrzydeł ruchomych. Teraz rozebrano rusztowania znajdujące się wokół ołtarza, a sam obiekt będzie otwarty do wiosny przyszłego roku – wówczas specjaliści rozpoczną konserwację rzeźb z szafy głównej.
 

Zobacz także