„Ikar. Legenda Mietka Kosza” to album, o którym gÅ‚oÅ›no byÅ‚o, zanim usÅ‚yszeliÅ›my oficjalnie pierwsze dźwiÄ™ki. Wszystko to za sprawÄ… podwójnej nagrody podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Nagrody powÄ™drowaÅ‚y miÄ™dzy innymi wÅ‚aÅ›nie do Leszka Możdżera za najlepszÄ… muzykÄ™ do filmu o Mietku Koszu oraz druga, czyli Srebrne Lwy dla producentów i reżysera tego samego filmu.
PoczÄ…tkowo podchodziÅ‚em do muzyki Mietka Kosza jak kustosz, chciaÅ‚em zachować wszystkie granice tej formy. OkazaÅ‚o siÄ™, że to nie dziaÅ‚a, bo zmieniÅ‚ siÄ™ jÄ™zyk. UdaÅ‚o nam siÄ™ stworzyć muzykÄ™, która nawiÄ…zuje do jÄ™zyka Kosza, ale trafi do współczesnego widza. – mówi w wywiadach Leszek Możdżer.
Mieczysław Kosz był mistrzem jazzowych improwizacji. Choć pozostawił po sobie zaledwie jeden album, dla fanów jazzu stał się legendą. Wystąpił na uznawanym za najbardziej prestiżowy festiwalu jazzowym w Montreux, grał w paryskich klubach jazzowych i najlepszych salach koncertowych. Był podziwiany przez największych muzyków i publiczność. Osiągnął to wszystko, choć był niewidomy.
Leszek Możdżer na konferencji prasowej w Gdyni mówił, jak ważną dla niego postacią był w początkach kariery ten wybitny, niewidomy muzyk.
„Mietek Kosz byÅ‚ aż do to momentu premiery filmu postaciÄ… anonimowÄ…. "Ikar" to zmieni. Na tym również polega szczęście kina, że dziÄ™ki temu medium nie tylko wielcy artyÅ›ci, ale również postaci zapomniane, a zasÅ‚ugujÄ…ce na pamięć, zyskujÄ… nieÅ›miertelność”.