Éric Serra / fot. oficjalna strona artysty

Éric Serra


kraj: Francja
gatunek: rock, filmowa
dekady: 1980, 1990, 2000
Francuski kompozytor muzyki filmowej. Najbardziej znany ze współpracy z reżyserem Lukiem Bessonem. Jego znakiem rozpoznawczym jest futurystyczne brzmienie kompozycji, które uzyskuje paradoksalnie dzięki brzmieniu archaicznych instrumentów etnicznych oraz poprzez wykorzystanie sonoryzmu.

Urodził się 9 września 1959 roku w rodzinie słynnego w latach 50. i 60. autora piosenek Claude’a Serra. Nic więc dziwnego, że od najmłodszych swoich lat Erica otaczała muzyka. W wieku siedniu lat stracił matkę, co było dla niego niezmiernie bolesnym przeżyciem.

Na początku lat 80. spotkał Luca Bessona, który poprosił go o partyturę do swego pierwszego filmu – „Le Dernier Combat”. Ponieważ współpraca układała się niezwykle harmonijnie – reżyser zaproponował mu stałe zlecenie. Wyjątek stanowi film z 2005 roku - „Angel-A”, do którego ścieżkę dźwiękową skomponowała Anja Garbarek.

W latach 1980-1988 akompaniował francuskiemu piosenkarzowi Jacquesowi Higelinowi na gitarze basowej.

W 1995 roku wybrano go do napisania partytury ilustrującej kolejny film o przygodach Jamesa Bonda. Muzyka do „Goldeneye” uważana jest dziś za najbardziej awangardową w całej serii, ale wtedy spotkała się z mieszaną reakcją krytyków. Oskarżano go, że za bardzo odszedł od klasycznego brzmienia kojarzonego dotąd z najsłynniejszym szpiegiem – uzyskując futurystyczne brzmienie, zamiast oczekiwanego, klasycznego. Jako ciekawostkę warto dodać, że w utworze „A Pleasant Drive in St. Petersburg” ilustrującym sceny z użyciem czołgu – dopasowano całe tempo kompozycji do prędkości poruszania się pojazdu gąsienicowego po ulicach miasta.

Pewnym zwyczajem stał się z czasem fakt komponowania do filmu nie tylko całej ścieżki dźwiękowej, ale również jednego utworu wokalnego, który osobiście wykonuje, sygnując je pseudonimem RXRA. Tak było chociażby przy pracy nad „Goldeneye” i „Piątym Elementem”. Kompozytor jest bowiem także autorem tekstów do piosenek. Na potrzeby filmu „Metro” napisał utwór „It's Only Mystery”, a do „Wielkiego Błękitu” – „My Lady Blue”. W 1988 roku wydał album z muzyką rockową, sygnowaną wspomnianym pseudonimem.

W październiku 2008 roku skomponował muzykę na otwarcie hotelu i kasyna Luxor w Las Vegas.

Choć miał okazję pokazać się przed kamerami, od lat powtarza, że zdecydowanie woli jednak pracować na tyłach obiektywów, niż w świetle jupiterów.

Oficjalna strona:
http://www.ericserra.com/
Słuchaj w serwisie RMF ON:

RMF Muzyka Filmowa

Golden Eye [OST]
Golden Eye [OST]
1. Goldeneye - Tina Turner • 2. The Goldeneye Overture • 3. Ladies First • 4. We Share the Same Passions • 5. A Little Surprise For You • 6. The Severnaya Suite • 7. Our Lady of Smolensk • 8. Whispering Statues • 9. Run, Shoot, and Jump • 10. A Pleasant Drive in St. Petersburg • 11. Fatal Weakness • 12. That's What Keeps You Alone • 13. Dish Out of Water • 14. The Scale to Hell • 15. For Ever, James • 16. The Experience of Love
Chinon  1999
For Ever, James  1995
Lilu  1997
The Big Blue - Overture  1988
The Experience Of Love  1995