Defiance / fot. oficjalna strona zespołu

Defiance


kraj: USA
gatunek: thrash metal, modern country
dekady: 1980, 1990, 2000
Amerykański zespół pochodzący z Oakland w stanie California, kojarzony ze sceną trash-metalową Bay Area. Początkowo wykonywali techniczny trash metal w stylu zespołu Testament, aby później rozwinąć własny, bardziej progresywno-trashowy styl. Obecnie grają w składzie - Steev Esquivel (wokal prowadzący), Jim Adams (gitara prowadząc, gitara rytmiczna), Mike Kaufmann (bas) oraz Mark Hernandez (perkusja).

Grupa została założona w 1985 roku przez gitarzystę Brada Bowersa, perkusistę Matta Vandera Endę i basistę Mike’a Kaufmanna. Później dołączył do nich Doug Harrington, który po kłótniach z Bowersem wkrótce opuścił zespół i został zastąpiony przez Jima Adamsa. Jednak w końcu członkowie zespołu postanowili wyrzucić ze składu Bowersa i przyjąć na jego miejsce ponownie Harringtona. W 1987 roku skład powiększył się o wokalistę Mitcha Mayesa.

W ustabilizowanym składzie zaczęli grać koncerty w regionie Bay Area, a dzięki wzrostowi popularności sceny trash im także udało się zainteresować własną twórczością lokalną publiczność. Swoje pierwsze demo nagrali w 1987 roku. Wkrótce potem miejsce Mayesa zajął Ken Elkington i z nowym wokalistą zespół nagrał kolejne demo – „Hypothermia” w 1988 roku. Wzbudziło ono zainteresowanie niezależnej wytwórni Roadracer Records, która podpisała z zespołem kontrakt. Za jej namową formacja pojechała do Vancouver w Kanadzie, aby nagrać wspólnie z gitarzystą grupy Anihilator, Jeffem Watersem, swój debiutancki album.

Rok później swoją premierę miała płyta „Product of Society”. Zespół był bardzo niezadowolony z efektów pracy Watersa jako producenta. Ten bowiem kazał im ściszyć gitary, co spowodowało, że riffy brzmiały za słabo. Oskarżali go również o brak profesjonalizmu. Pomimo tego płyta wzbudziła zainteresowanie w trashowym światku muzycznym – sam zespół był również posądzany o próbę naśladowania grupy Testament. Po zagraniu kilku koncertów muzycy zwolnili z obowiązków wokalistę Elkingtona za brak zaangażowania w występy, a na jego miejsce przyjęli Steeva Esquivela, byłego wokalistę Laughing Dead.

Już w nowym składzie grupa nagrała kolejną płytę - „Void Terra Firma”, która ukazała się w 1990 roku. Album wyprodukował John Cuniberti (zajmował się produkcją płyty Joe Satrianiego „Surfing With The Alien”). Choć produkcja była lepsza, to i tak zespół nie był z niej do końca zadowolony. Choć brzmienie było bardziej progresywne, to przywiązanie do sceny Bay Area wciąż dawało o sobie znać. Styl wokalisty porównywano do Chucka Billy’ego z Testamentu. Płyta okazała się mimo tego największym komercyjnym sukcesem w historii grupy, przynosząc przebój w postaci coveru Iron Maiden „Killers”. W ramach promocji płyty zespół ruszył w trasę wspólnie z Vio-lence.

W 1990 roku, z nowym producentem Robem Beatonem, zespół wszedł do studia, aby rozpocząć pracę nad nową płytą. Problemy Esquivela z narkotykami spowodowały że na krótko zastąpił go Matt Ulrickson (znany z zespołu Militia) – jednak grupa nie była z niego zadowolona i dopiero po kuracji odwykowej wrócił do składu Esquivel, aby dokończyć prace nad płytą. Ukazała się ona ostatecznie w 1992 roku i nosiła tytuł „Beyond Recognition”. Zespół ukazał na niej zupełnie nowe oblicze. Choć wciąż był to trash, muzyka była o wiele bardziej techniczna, utwory były o wiele bardziej skomplikowane i zawierały w sobie nawet elementy jazz fusion. Album uznawany jest jako jeden z najlepszych w historii zespołu, jednak z powodu małego wsparcia promocyjnego ze strony wytwórni, nie sprzedawał się najlepiej.

Ponieważ wytwórnia przestała interesować się losem zespołu (odmówiono im wspólnej trasy po Europie z Sepulturą i nie zezwolono na wydanie singla promującego album, „Inside Looking Out” z gościnnym udziałem Dave’a White z Heathen), zespół opuścili Adams i Ende. Ich miejsce zajęli Brian Wenzel i Mike Bennet. Ende na krótko dołączył do Liaz Rocket, a w 2004 roku został perkusistą w broadwayowskim przedstawieniu „Wicked”. Adams krótko po opuszczeniu grupy postanowił jednak do niej wrócić. Benneta zastąpił natomiast Tyson Leeper. W czasie krótkiego tournee po USA miejsce Leepera zajął Paul Palmer.

W 1993 roku miejsce Esquivela zajął Dave White. Zespół zarejestrował nowy materiał, wśród którego znalazły się takie utwory jak „Safe”, „Don’t Play With God” czy „Wasting Creation”. Grupa dała też kilka koncertów. Podczas jednego z nich kontuzji łokcia doznał Palmer i pomimo operacji nie wrócił już do grania. White Harringtn, Adams i Kaufmann założyli wspólnie z nowym perkusistą zespół Inner Treshold, który później zmienił nazwę na Under. Esquivel dołączył do zespołu Skinlab. W ten sposób grupa Defiance przestała istnieć.

W 2005 roku muzycy reaktywowali zespół w składzie z Esquivelem, Harringtonem, Adamsem, Kaufmannem oraz nowym perkusistą Jamesem Raymondem. Po podpisaniu kontraktu z Metal Mind Production, która postanowiła wznowić trzy pierwsze płyty zespołu w boxie „Insomnia” (ukazał się w 2006 roku) – zaczęli pracę nad nowym albumem. Nieoczekiwanie zespół opuścił perkusista, a jego miejsce zajął Mark Hernandez z Vio-lence.

W listopadzie 2006 roku na raka zmarł Harrington. Muzycy postanowili nie przerywać prac nad płytą, na której znajdą się partie gitar nagrane przez zmarłego gitarzystę. Na październik 2009 roku zespół zapowiedział wydanie nowego albumu „The Prophecy”.

Oficjalna strona:
http://www.defiance1.com/
Beyond Recognition
Beyond Recognition
1. Killing Floor • 2. Step Back • 3. Perfect Nothing • 4. No Compromise • 5. Dead Silence • 6. Inside Looking Out • 7. The Chosen • 8. Powertrip • 9. Promised Afterlife
Void Terra Firma
Void Terra Firma
1. Void Terra Firma • 2. Deception of Faith • 3. Questions • 4. Skitz-Illusions • 5. Slayground • 6. Killers • 7. Steamroller • 8. Checkmate • 9. Buried or Burned • 10. Last Resort (Welcome to Poverty)
Product of Society
Product of Society
1. The Fault • 2. Death Machine • 3. Product of Society • 4. Forgotten • 5. Lock Jaw • 6. Insomnia • 7. Deadly Intentions • 8. Aftermath • 9. Tribulation • 10. Hypothermia
Zobacz także:

TestamentJoe SatrianiIron MaidenSepultura