Tomatito / fot. oficjalna strona artysty

Tomatito


kraj: Hiszpania
gatunek: flamenco
dekady: 1990, 2000
Jeden z największych gitarzystów flamenco i nuevo flamenco. W unikalny sposób miesza tradycyjny gatunek ze stylistyką jazzową. Kompozytor i autor spektakli scenicznych. Znany przede wszystkim z niezwykłego duetu z Camarónem de la Islą.

Prawdziwe nazwisko - José Fernández Torres. Urodził się w Almerii w 1958 roku. Jego rodzina była związana z tym miejscem od wielu pokoleń. Jego dziadek „El Tomate” był.o dobrze znaną postacią organizowanych prywatnych przyjęć z towarzyszeniem tradycyjnej muzyki.

Jego ojciec, José Fernández Castro, również nazywany „El Tomate” był prawdziwym entuzjastą gitary, choć grał również na klarnecie w miejskiej orkiestrze. Również jego wujkowie świetnie grali na gitarach klasycznych. Artysta rósł zatem w bardzo muzykalnym środowisku, w którym szczególnie pielęgnowano flamenco. Od najmłodszych lat uczony był przez ojca i dziadka, którzy szybko odkryli w chłopcu ogromny talent. Mając zaledwie dziesięć lat – wystąpił po raz pierwszy z klubie flamenco. Koncert odbił się szerokim echem w lokalnej prasie.

W 1970 roku cała rodzin przeniosła do Málagi, gdzie ojciec zaczął grywać w lokalnych orkiestrach. To właśnie tam załatwił swemu synowi pracę w klubie La Cañeta. Chłopiec dzielił czas na występy i lekcje gry u Pedra Blanco i Enrique’a Naranjo. Te trzy lata miały się okazać kluczowymi w jego karierze. Mógł grać przed swoimi idolami z dzieciństwa - Pansequito, Camarónem de la Islą.

Gdy miał piętnaście lat, zupełnie niespodziewanie, Cameron de la Isla zaproponował mu wspólną grę podczas festiwalu w Máladze. Był to też początek niezwykłej przyjaźni obu muzyków, którą przerwała niespodziewana śmierć de la Isli w 1992 roku.

W wieku dwudziestu jeden lat wrócił do rodzinnej Almerii i żyje tam do dziś. Podczas pracy z Camarónem w trasach koncertowych przemierzył całą Hiszpanię, pracując z największymi artystami flamenco – Pansequitem, Enrique Morentem czy Juanito Villar. Jego największym osiągnięciem tego okresu były występy na festiwalu jazzowym w Montreaux i Nowym Jorku.

Podczas ostatniego koncertu, podczas gry, zupełnie nieoczekiwanie dla artysty – Camarón bez słowa usiadł przy nim na scenie. Była to demonstracja niezwykłego szacunku, jakim obaj artyści się darzyli.

W tym czasie Tomatito pozostawał jednym z najbardziej utytułowanych akompaniujących gitarzystów w Hiszpanii.

W 1992 roku niespodziewanie dla wszystkich zmarł de la Isla. Niestety wielkiego muzyka nikt nie był w stanie zastąpić – nie tylko w charakterystycznej warstwie brzmieniowej, ale przede wszystkim w niespotykanym zgraniu scenicznym, jakie niewątpliwie istniało między dwoma artystami. Tomatito rzucił się w wir pracy i koncertów. O sile jego popularności może świadczyć fakt, że na scenie występował wspólnie z międzynarodowymi gwiazdami, jak Elton John czy Frank Sinatra.

Nieliczne przerwy od występów z własnym zespołem poświęcał na współpracę z hiszpańskimi artystami innych gatunków muzycznych, jak choćby piosenkarzem folkowym Carlosem Cano czy pop fenomenem – Mecano. Jego ogólnohiszpańskie tournee z Enrique Morente stało się sensacją muzyczną.

Pierwszy solo album nagrał w 1987 roku – „Rosas del Amor”, a w 1991 roku – „Barrio Negro”. Kolejnym wydawnictwem była „Guitarra gitana”.

Ważnym w jego karierze był rok 1997, kiedy nastąpiła prawdziwa eksplozja jego popularności. Otrzymał oficjalną propozycję pracy od autonomicznego andaluzyjskiego rządu. Skomponował wtedy swoją pierwszą partyturę dla Centro Andaluz de Teatro’s. Muzykę opisano jako dosłownie odbierającą oddech.

Artysta nawiązał współpracę z pianistą Michelem Camilo, z którym występował na największych scenach Hiszpanii. W 1998 roku skomponował muzykę do niemieckiego filmu „Bin Ich Schoen”. W rok później otworzył w Polsce II międzynarodowy Gitar Festiwal, a w Argentynie wystapił na jednej scenie z dwoma innymi wielkimi gitarzystami – Luisem Salinasem i Lucho Gonzalezem. Do swojej ojczyzny powrócił z nowym show – „Noches Gitanas”.

W 2000 roku wspólnie z tureckim Arifem Sagą rozpoczął wielkie europejskie tournee. Nowy album zdobył Grammy w kategorii Latin dla najlepszego wydawnictwa latin-jazzowego. (W 1987 roku zdobył już pierwszą Grammy za najlepszy album dla zapisu koncertu w Paryżu, który zagrał w hołdzie dla de la Isli.)

Jego popularność była już tak wielka, że zgodził się w celach komercyjnych zostać „twarzą” nowej kampanii reklamowej firmy JVC w Hiszpanii.

Wciąż koncertuje, a jego niespożyta energia stała się już przyslowiowa.

Oficjalna strona:
http://www.tomatito.com
Anthology
Anthology
CD 1: • 1. Soy fraguero (Buleria) • 2. Paseo de los castanos (Buleria) • 3. Pa la Pimpi (Tangos) • 4. Pa Salinas (Rumba) • 5. Manduka (Bulerias) • 6. Gallibando (Tangos) • 7. En casa del herrero (Bulerias) • 8. Alquimia (Solea) • 9. Aire de tango (Bolero) • 10. Ahi te quedas (Bulerias) • 11. A Miles (Solea por bulerias) • CD 2: • 1. Tus ojillos negros (Alegrias) • 2. Panuelo a rayas (Bulerias) • 3. Spain Intro • 4. Spain • 5. El dia que me quieras • 6. Libertango • 7. En directo desde Almeria
Spain Again
Spain Again
1. El Día Que Me Quieras • 2. Libertango • 3. Fuga y Misterio • 4. Adiós Nonino • 5. Stella By Starlight • 6. Twilight Glow • 7. A Los Nietos • 8. La Tarde • 9. La Fiesta • 10. From Within • 11. Amor De Conuco
Guitara Gitana
Guitara Gitana
1. Mundi [Rumba Cos Raimundo Amador] • 2. Amargo Amanecer [Tangos Canta Remedios Amaya] • 3. Rincones de Loles [Bulerias] • 4. La Cuesta Cali [Minera] • 5. Al Tio Juan Habichuela • 6. A Mi Manera [Tangos] • 7. La Destempla [Bulerias] • 8. La Ardila [Alegrias] • 9. Montoya [DeDicada a Mi Padre]
Aguadulce
Aguadulce
1. Al Mariyya • 2. Miles [Soleá por Bulerias] • 3. ¿Dónde Está Tu Cariño? • 4. Porque Tú lo Vales • 5. En Casa del Herrero • 6. Pa' Salinas • 7. Manduka • 8. Gallibando
Paseo de los Castanos
Paseo de los Castanos
1. Pa La Pimpi • 2. Alquimia • 3. Paseo De Los Castanos • 4. Aire De Tango • 5. La Vacilona • 6. Macael • 7. Dulce Manantial • 8. Bir Omurluk Misafir • 9. Ahi Te Quedas
Rosas del Amor
Rosas del Amor
1. Dedicado a Camarón [Tango] • 2. La Chanca [Bulería] • 3. Rosas del Amor [Tango] • 4. La Andonda • 5. Puerta de Sevilla [Sevillana] • 6. Barrio Santiago [Bulería] • 7. Alejandría [Rumba] • 8. Soledad [Soleá]
Paris 87
Paris 87
1. Tus Ojillos Negros • 2. Sonidos Negros • 3. Pañuelo a Rayas • 4. Como el Agua • 5. Yo Pienso Como el Ciprés • 6. Pañuelo a Rayas 2 • 7. Más Duro Que el Acero • 8. Tirititando de Frío
Spain
Spain
1. Spain Intro • 2. Spain • 3. Besame Mucho • 4. A Mi Nino Jose • 5. Two Much/Love Theme • 6. Para Troilo Y Salgan • 7. La Vacilona • 8. Aire De Tango
El Guitarrazo
El Guitarrazo
1. Para Troilo Y Salgan • 2. Aires • 3. Pesada • 4. Pa' El Tomate • 5. Un Ratito Mas • 6. Vals De Lauro • 7. Bacilona • 8. Dia Antes • 9. Rumbeando Al Norte • 10. Zamba De Mi Esperanza • 11. Almibar • 12. Aires De Tango • 13. Milonguera • 14. Besame Mucho (Bonus Track)
Barrio Negro
Barrio Negro
1. Barrio Negro • 2. La Voz Del Tiempo • 3. Cañailla • 4. Armonias Del Romañe • 5. A Mi Tio "El Niño Miguel" • 6. Caminillo Viejo • 7. Callejón De Las Canteras
A Mi Tio "El Niño Miguel"  1993
A Miles  2004
Ahi te quedas  2003
Aire de tango  2000
Alquimia  2003
Armonias Del Romañe  1993
Barrio Negro  1993
Cañailla  1993
Callejón De Las Canteras  1993
Caminillo Viejo  1993
El dia que me quieras  2006
En casa del herrero  2004
En directo desde Almeria
Gallibando  2004
La Voz Del Tiempo  1993
Libertango  2006
Manduka  2004
Pa la Pimpi  2003
Pa Salinas  2004
Pañuelo a Rayas 2  2001
Paseo de los castanos  2003
Soy fraguero  2008
Spain  2000
Spain Intro  2000
Tus ojillos negros  2001